söndag 24 juli 2011

Rullströmming


Fisk på "längden och tvären" är jag och har jag alltid varit jätteförtjust i!

Fisk i "rulle" likaså!


Rullströmming är bland det godaste jag vet, jag kan riktigt längta efter det ibland och tur nog så är det både lätt och fortfarande någolunda billigt att tillaga.


RULLSTRÖMMING

1 kg färsk strömmingsfile

En knippa Dill


5 dl vatten

5 msk ättiksprit

10 kryddpepparkorn

10 vitpepparkorn

5 lagerblad

2 - 2,5 tsk salt


Klipp dillen smått och fördela över strömmingarnas köttsida.

Rulla ihop varje strömming till en rulle och lägg dem tätt tillsammans i en kastrull.



Koka ihop lagen i en annan kastrull, låt koka några minuter och häll sedan den varma lagen över strömmingarna.



Koka strömmingarna försiktigt på svag värme under lock i ca. 10 min.

Ställ åt sidan och låt fisken svalna.


Servera den kall med kokt potatis, blandad sallad, några droppar citron
och en klick dillblandad creme fraiche.


Nästan ändå lite godare är Rullströmmingen att använda som pålägg och mosa på vanligt knäckebröd... jättegott!
Dessutom är Rullströmming en perfekt rätt på Smörgåsbordet till både påsk och jul och alla andra buffe´-tillfällen!

3 kommentarer:

Inga Magnusson sa...

Först trodde jag att det var kräftströmming Du hade på gång men det var det ju inte.

Den här har ingen kaviar med och äts kall alltså

Anonym sa...

Ska det inte vara socker i också?
Monica

Gerda-Thyra sa...

Inga:
Kräftströmming går också an... men det här är godare, tycker jag!

Monica:
Jo, egentligen ska det vara ca 2 msk socker i lagen också... men jag har kommit på att det mycket väl kan uteslutas ur receptet utan att det gör något!
Bra va?