söndag 24 juli 2011

Nässel-Pesto


Jag läste ett recept på Nässelpesto häromdagen och eftersom vi har en hel del späda Brännässlor på vår "naturtomt" i stugan just nu, så passade jag på att göra ett litet smakprov på denna delikatess!

Jättegott!









  • Ca. 1 liter nässlor som förvälls i ca. 5 min




  • 2 dl sötmandel




  • 1-2 vitlöksklyftor




  • 1 påse parmesanost




  • salt och peppar




  • ca 2 dl olivolja
  • Alltihop stoppas i matberedaren och finfördelas till en grovmalen smet.

    Fyll på burkar.


    Gott att ta en klick i spagettin,i grönsakssoppan eller bara rakt upp och ner på en rostad brödbit.

    Jag prövade att kleta in en fläskytterfile´ med peston och helsteka file´n i ugnen och det blev vansinnigt gott!

    2 kommentarer:

    Viola sa...

    Jag som gillar min egen hemlagade pesto med basilika ska nog testa detta så här på våren. Låter gott!!!

    Viola sa...

    Tillägg: Garnet i förra inslaget fick väligt vackra färgkombinationer. Mycket!