söndag 24 juli 2011

Mitt gamla Coleslaw-recept på LCHF-vis!







I 3 dagar med LCHF, har jag ätit gott och även fått en liten "nystarts-kick" på matlagarfronten!

Helt plötsligt är det lite kul att laga mat igen!

Egentligen äter vi nog redan ganska "lågkolhydratigt" i vår familj... dvs till MÅLTIDERNA, alltså...!


Det är UTANFÖR måltiderna jag har problem med "söt-och-sliskbehovet" och det är väl DÄR mitt "knubbighetsproblem" ligger och behöver åtgärdas!


Så någon större skillnad på matlagningen blir det väl inte för vår del... bortsett från att det blir lite mera fett... men inte så mycket som rekomenderas... vi tycker helt enkelt inte om FÖR fet mat... MEN unnar oss SMÖR, OLIVOLJA, RIKTIG MAJONÄS och en skvätt GRÄDDE i måttlig mängd i matlagningen, utan att känna dåligt samvete!


Coleslaw är något som jag ofta har gjort, speciellt på sommaren, tillsammans med grillat... men då med lättmajonäs och vanlig filmjölk.


Har alltid tyckt att det har varit gott... MEN ... nu märker jag ju vilken enorm smakskillnad det blir om man tillåter sig lite fetare produkter som riktig majonäs och en klick riktig creme fraiche!


MUMS... åt coleslaw både till lunch ( fläskpannkaka) och middag ( lax med pesto) igår!


Skulle kunna tänka mig att tugga i mig en slev av denna vitkålssallad även idag... !


MITT "NYA" COLESLAW-RECEPT:


Skiva med osthyvel ca. 6 dl vitkål.


Lägg det i en skål tillsammans med lite tunnt skivad rödlök och en riven morot + ev. lite grön paprika.


Häll över en blandning av


ca. 1 dl Creme Fraiche


ca. 0,25 dl majonäs


ev. 1 eller 2 småhackade vitlöksklyftor


lite persilja


salt, svartpeppar, en aning citronsaft


Rör ihop alltsammans och låt stå i kylen en stund så smakerna drar ihop sig litegrand.







Det är jättegott istället för t.ex potatis, ris eller pasta till både kött och fisk!
Och man får tuggmotståndet som man ofta så väl behöver när man bantar.





5 kommentarer:

Monica Hansen sa...

Låter jättegott med vitlök i salladen:)

Monica sa...

Skall provas!

♥ Hannele sa...

LCHF och lättmajonäs hör inte ihop :)

Gerda-Thyra sa...

Hannele:
Nä, just det!
FÖRR använde jag lättmajonäs
och filmjölk i coleslawen!
NU, sedan i lördags, använder jag RIKTIG MAJONÄS och CREME FRAICHE!
Får man be damen läsa ordentligt...fniss...!?

Ewa`s Galleri sa...

Hallå
Låter jättegott,det ska jag pröva nån gång i veckan,har aldrig gjort med vitlök

Tack så jättemycket för den jättefina dynan o hänget,blev jätteglad
Har hängt kakformshänget i min trådkrona i köket blev pricken över i
Ska lägga ut bild på min blogg ikväll ,så kolla in där senare