söndag 24 juli 2011

LCHF-dietens räddningen nr 1: BLOMKÅL!


Aldrig någonsin trodde jag väl att jag skulle hylla ett BLOMKÅLS-HUVUD, så till den milda grad som jag gör nu!!!

Plötsligt så funkar LCHF full ut... brödet som jag bakade igår är JÄTTEGOTT nu dagen efter, när det har fått stå och mogna till sig 1 dygn, längst ner i kylskåpet!
Supergott med mjuk vitlöksost på!!!



Till middagarna numera så mixar jag ett blomkålshuvud till små gryn i assistenten och "leker" att det är ris eller cous cous!


Så himla gott så jag behöver nog aldrig äta ris någon fler gång i mitt liv!

Använder blomkålsgrynen varma till olika grönsaksgrytor med fisk, kyckling eller kött... gärna ihoprört med en klick stark Sambal Oelek!

Eller kalla gryn med blandad grönsallad, tomater, lök, olivolja och lite örtkryddor... mums!


Blomkål kan man dessutom göra ett lent och gott mos av istället för potatismos.

Man kokar de små buketterna av blomkål i lite grädde, salt och peppar och en klick smör och mixar med mixerstaven... sedan är det klart!

Hur enkelt som helst!

5 kommentarer:

juppjupp sa...

JAAAA.... enda en blogg med lavkarbo:O)) Nå ble jeg jaggu glad:O))

kozkoz

juppjupp sa...

Svar; Takk:O)) Jeg er kjempe stolt:O))Nye blogger med lavkarbo er til stor hjelp, for en kan fort gå lei:O))

Lykke til:O))

kozkoz

Nina Lindh sa...

Bra med alla tips jag kan hitta. Blomkål köpte jag och det ska tillredas idag eller i morgon.

Har du fler intressanta tips så ut med dem :)

Marlene sa...

Det där var en bra idé, vi har varit nyttiga i dagarna 3 nu... få se om det blir blomkåls couscous i morgon. Fast helstekt rödtunga kanske passar bättre med "mos" :)
Försöte titta in i din mönsterblogg men lyckades inte... är den stängd?

ryskadockor sa...

Hej! Vad roligt att hitta en som är pysslig, tycker om inredning och samtidigt precis som jag håller på med LCHF! Hoppas du lägger ut flera recept! Ska prova baka ditt LCHF-bröd!
Kram