söndag 24 juli 2011

Ett LCHF-bröd som i alla fall "nästan" liknar någon form av vanligt bröd!!!


Jag har bakat ett Lchf-bröd... och det är "nästan OK"... liiiite brödliknande både i koncistensen och utseendet...som en variant av kavring kanske man kan säga... om man är riktigt snäll!

Det närmaste man kanske kan komma bröd när man som jag och min man envisas med LCHF-kost sedan ca. 3 veckor tillbaka.


Tre veckor utan en smörgås... det är nog DET som är det svåraste!


RECEPTET:

Sätt ugnen på 175 grader


Mixa 4 dl linfrön till "mjöl"

Blanda ihop med:

2 msk Fiberhusk

1 tsk salt

1 msk brödkryddor


Vispa 6 ägg + 250 gr Kesella kraftigt så det blandar sig ordentligt och rör sedan ner i linfröblandningen.

Tillsätt 4 dl grovt hackade valnötter i smeten + 2 tsk bakpulver.


Klä en avlång sockerkaksform med bakpapper.

Grädda långt ner i ugnen ca. 45-55 min.

Låt svalna och skär sedan limpan i 27 skivor.

Njut med smör, ost och paprika... faktiskt rätt OK i brist på RIKTIGT bröd!

Varje skiva är ca. 1 kolhydrat.

11 kommentarer:

Ewa`s Galleri sa...

Låter riktigt gott
Man tycker det känns svårt utan mackor, jag var en stor smörgåsätare tills för 2 år sedan ,då jag slutade äta socker o vetemjöl, då slutade jag helt med bröd, hade bara tänkt hålla uppe ett tag ,för att sedan baka sådant bröd som du gjort nu, men jag saknar inte smörgåsar ,känns väldigt bra utan
Ha en bra vecka

Gerda-Thyra sa...

Uppriktigt sagt så avstår jag hellre, än äter något ,som jag inte tycker smakar så där jättegott... men min man blev väldigt glad över det här brödet så jag får nog fortsätta att baka det!

Hannele sa...

man kan mala mandel och hasselnötter

Gerda-Thyra sa...

Jo Hannele, jag har prövat även det till "pajdeg" med hallon och vispgrädde... jättegott!

♥ Hannele sa...

(jag använde elektrisk kaffekvarn,
när jag malde ex ris till babymat)

Fyrabarnsmor sa...

(våra barn och barnbarn har aldrig fått burkmat :)

Gerda-Thyra sa...

Haha... mina barn är uppvuxna på fisk både på längden och tvären... och så havregrynsgröt med banan!!

mormor Hannele sa...

En gång när dottern var sjuk, köpte hon nåt fryst färdigt.. "Vaffö köpte inte barnmat på burk?"
- Jag tänkte inte ens på att det fanns!

mormor Hannele sa...

Barnbarnet älskar fisk, hummer, räkor...

Gerda-Thyra sa...

Tänk...vår stackars katt är allergisk mot skaldjur har vi nyss upptäckt, han har börjat kräkas som en vettvilling när han serveras räkor!
Synd om honom! Men nu får vi ha räkorna i fred!

♥ Hannele på Hisingen sa...

hihi, allt har två sidor