söndag 24 juli 2011

Bohuslänsk ÄGGOST, en perfekt LCHF-efterrätt




Jag har för första gången gjort egen Äggost!

Har alltid trott att det skulle vara så himla bökigt och besvärligt... men det är det ju inte alls!

Tyvärr så har jag ju ingen sådan där vacker äggostform, men det ska jag köpa mig så fort jag ser någon... eller också gör jag en i keramik!
Idag använde jag mig av en vanlig sil och det gick bra det med!

Det var från bloggen "Tootitosh" som jag fick tipset att man kan äta Bohuslänsk Äggost om man äter LCHF-kost!

Det är ju klart man kan... innehåller ju i princip bara ägg, mjölk, grädde och fil!

Mitt lite "förnyade recept" på Äggost kommer här:


7 Ägg

2 l röd mjölk

2 dl Grädde

3 dl Gräddfil

Skalet fint rivet från 1 Citron (bara det gula!)

Saften pressad från 1 Citron

1 Kanelstång

1 Vaniljstång


Blanda allt i en stor kastrull

Värm under omrörning med en träsked eller trägaffel tills blandningen "skär sig ordentligt".

Ta av kastullen från värmen och låt stå i ca 15-20 minuter.

Ös över massan med en hålslev till en äggostform eller en ganska tät sil.

Varva med kanel i några lager. (Egentligen lite strösocker också...men som LCHF:are så hoppar jag över det... tyvärr!)

Låt rinna av i några timmar.

När äggosten har droppat färdigt, stjälp upp "kakan" på ett fat.



Pudra lite kanel över och dekorera med lite hackad sötmandel.


Servera med vispad grädde och hallon.

SMAKLIG MÅLTID!
Det här är mitt bidrag till MÅNADENS SÖTSAK som har "Nygammalt" som Februaritema!

8 kommentarer:

Janette Millbom sa...

Det är fint till frukost också! Jag brukade micra några hallon snabbt och slänga på, mättar bra även utan vispgrädden.

Nina Lindh sa...

Åh fy för den lede... vad jag inte tål detta. Så synd! Så synd!

Men jag älskar LCHF-maten. Den goda grädden... mmm!

Gerda-Thyra sa...

Nina jag lovar att aldrig bjuda dig på detta... aldrig någonsinn!!!
Du får något mycket godare och som du tål om vi träffas på riktigt någongång!!!

♥ Hannele på Hisingen sa...

Äggost är gott, åt i går, jag köper den färdiga, Björnerud har fina produkter.

Ellis sa...

Det har jag aldrig testat! =)
Nu är min krona klar, tack för beskrivningen, den var guld värd!
Kram Elenor

Ellis sa...

Det tog några kvällar men till sist så fick jag ihop det, nu ska jag vila mina fingrar innan jag ger mig in på något nytt! =)
Kram Elenor

Fröken Svår sa...

Mm, ser jättegott ut. Jag älskar äggost, och denna varianten blir nog nästa projekt!
Jag köpte min form på Salt cookshop här i Göteborg, men jag har sett att de har samma på Verner och Verner! I tråkplast, dock. En i keramik vore mycket vackrare!

Karolina sa...

Hej! fin blogg måste jag säga, sen såg jag den fina tårtspaden du har på bilderna, jag har en likadan och undrar om du vet hur gammal den kan vara etc. Skulle vara kul att veta. Varma Hälsningar Karolina