tisdag 24 februari 2015

Basbeskrivning på enkel restgarnssjal i olika vita nyanser


Restgarn är bland det bästa som finns! Att samla ihop och strukturera upp de olika garnsnuttarna, smånystanen och enstaka oanvända nystan som man av någon anledning har köpt på sig, i olika högar till nya projekt är riktigt kul! Fantasin och inspirationen får sig en liten kick av alla färger, material och strukturer.

Till den här sjalen valde jag olika vita nyanser, det är ull, mohair och sockgarner blandat med ett märkligt nystan av någon slags bandgarn + lite grövre bomullsgarn.
Garnerna hade lite olika tjocklekar, en del ganska tunna och en del lite grövre.
Rundstickor nr. 6, så sjalen blev lite mjuk och gosig.

Sjalen är stickad uppifrån med början i nacken och nedåt.
De flesta varven är bara räta, bara de 3 hålvarven är gjorda i slätstickning.
Sjalen är väldigt enkel och snabbgjord att göra!

Så här har jag gjort:

Lägg upp 3 maskor
Varv 1:  ( avigan) sticka 3 maskor räta
Varv 2: Sticka 1 maska rätt, 1 omsl, sticka 1 maska rätt, 1 omsl, 1 rät maska
Varv 3 : Sticka räta maskor ( 5 maskor på stickan)
Varv 4 : 1 r, 1 omsl, 1 r,1 omsl. 1 r, 1 omsl, 1 r, 1 omsl, 1 r
Varv 5:  Sticka alla maskor räta ( 9 maskor på stickan)
Varv 6:  1 r, 1 omsl, 3 r, 1 omsl, 1 r, 1 omsl, 3 r, 1 omsl,1 r
Varv 7: Sticka alla maskor räta ( 13 maskor på stickan)
Varv 8: 1 r, 1 omsl, 5 r, 1 omsl,1 r, 1 omsl, 5 r, 1 omsl, 1 r
Varv 9: Sticka alla masor räta ( 17 maskor på stickan)

Fortsätt på samma sätt till sjalen har blivit tillräckligt stor.
Det blir alltid 2 räta maskor mer pga omslagen mellan sidans hålvarv och ryggradens hålvarv på varje avigvarv.
Byt garn som ni själva vill eller sticka hela sjalen i ett och samma garn om ni hellre vill det!

Önskas hålvarv någonstans på sjalen så är det bara att göra de varven så här:

1 r, 1 omsl, 1 r, 1 oms, 2 r tillsammans, 1 omsl, 2 räta tillsammans, 1 omsl, 2 räta tillsammans osv. till "ryggradshålvarven" då det blir 1 r,1 omsl, 1 rät, 1 omsl, 1 r, och sedan fortsätter man med 1 omsl,, 2 r tillsammans, 1 omsl, 2 r tillsammans osv till kanten då man stickar 1 oms, 1 r,
Varvet därpå gjorde jag alla maskor aviga eftersom jag ville få slätstickning på just de varven.

När sjalen är tillräckligt stor så avmaskas alla maskor VÄLDIGT LÖST!
Avmaskningsvarvet är hela kanten på nedersidan på sjalen!
Fäst trådarna.
Jag valde att nästa fast en uddspets utmed sjalens nederkant.
Egentligen är jag ingen direkt spetsmänniska men jag har ganska mycket spets liggande i mina lådor och jag tyckte att på just den här sjalen passade det ganska bra så det fick bli ett spetsavslut på min restgarnssjal... så blev jag av med, inte bara lite restgarner utan också lite spets!

Nu fortsätter jag restgarnsanvändarprojektet med mormorsrutefilten som jag påbörjade för ett litet tag sedan, har gjort drygt 70 rutor än så länge och det ska bli spännande att se hur stor den blir i slutänden!

8 kommentarer:

Marlene sa...

Nämen... det där ser ju ut att vara min sjal hihi får väl ta en titt i garnlådan :)

Kerstinsdottern sa...

Jaaaa, jag såg det när jag hade stickat en bit på den här! Tyckte att jag kände igen den på något sätt... fniss... letade då igenom din blogg som en besatt men upptäckte att du tydligen inte hade lagt ut något inlägg om den! Fast det är ju ett bra tag sedan du stickade din, du kanske inte hade någon blogg då, eller?

Marlene sa...

Aha du tänkte så... jag tänkte mera att det var min stil :) Fast den där sjalen du tänker på har jag kvar, retade mig nog på att den blev lite för liten, kanske därför den inte hamnade på bloggen (använder den ibland "halsduk" Funderar på var i köpte grundmönstret... visst var det när vi hade bord på kronhusboden? av dom som sålde massa ull

Kerstinsdottern sa...

Marlene, jag tror inte du köpte något mönster till den, utan bara gjorde typ som jag har gjort här! Däremot så vet jag att du köpte delar av garnet hos henne med all ullen och blandade i lite restgarner från både dig och mig, har jag för mig!Jasså... blev den liten... kommer inte jag ihåg!

Karin-Ida sa...

Vilken fin ide! Jättefin sjal blev det ju!

Borgmästaren sa...

Jättefin sjal och den ser väldigt avancerad ut i motsats till din rubrik. Roligt att den är enkel. Kul med mormorsrutor som kan bli hur som helst när man använder restgarner.

Fidike Mamivonat sa...

Fin sjal!

Lisa sa...

Vilken vacker sjal! Ser fram emot att sticka den, tack för mönstret!