tisdag 11 november 2014

Nerifrån och upp... eller uppifrån och ner


Min röda nerifrån-och-upp kofta som jag har stickat runt och sedan klippt upp, är klar sedan ett tag tillbaka.
Kantade den invändigt runt halsringningen och framtill, för att dels dölja att det inte blev så snyggt vid den uppklippta kanten men också för att jag tyckte att det behövdes något mer i den annars helt vanliga släta koftan!
Valde även att inte göra stickade knapphål, utan sydde "öglor" på ena kanten som en liten "detalj".
Har inte använt något mönster utan bara stickat rakt upp till ärmarna och därefter stickat ärmarna som jag monterade in på sina platser på samma rundsticka som kroppen och därefter stickade jag raglanintagning uppåt... lite svårt att avgöra när ärmarna är tillräckligt långa med den här metoden, tycker jag!


Bortsett från osäkerheten om ärmlängden tycker jag att det är ett enkelt sätt att sticka en kofta på och det är så skönt att nästan bara behöva sticka räta maskor, förutom det lilla partiet vid halsringningen som jag stickade fram och tillbaka och så resåren naturligtvis.

Är i det stora hela ganska nöjd med koftan... en bra "gå-ut-med-hundarna-kofta" eller "slapparkofta"!

Bild lånad från min kompis Marlene som har tagit bilden på mina vovvar!

Garnet som jag har använt är faktiskt ett akrylgarn, jag som är en riktig "ullmänniska"... det är Novitas "Helen-garn" som Rusta säljer, 10 nystan för 100 kronor... var bara tvungen att testa, speciellt när garnet har samma namn som jag själv!


Köpte 10 röda och 10 svarta nystan i somras när jag var på Rusta i ett annat ärende.

Det svarta garnet ska jag använda nu den 17/11 till en "Uppifrån-och.ner-kofte-Kal" som Sticka Mera och Dödergök håller i... måste ju testa och jämföra vilket jag gillar bäst, "uppifrån-och-ner eller nerifrån-och upp"!
Har visserligen stickat en nerifrån-kofta en annan gång men jag gillade aldrig halsringningen på den koftan så den har jag repat upp... får se hur det artar sig den här gången!

Kanske blir det dubbelt Gästrike 1-trådigt ullgarn i grått till nästa kofta istället, vi får se...


... har en massa sådant garn liggande som jag tror räcker till en kofta!
Blir kanske mysigare!?

2 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

Fin kofta och den ska du vara nöjd med. Rustas garn - är det ett acrylgarn? Jag har för mig att det är 75 % ull, 25 % polyamid....det är klart det är ju inte 100% ull, men det ska ju vara bra för sockor då det är ett hållbarare garn och dessutom värmer det eftersom det är 75% ull. Acrylgarn innehåller väl inget ull.....tror jag.
jo just det...jag är också med i den där koftKALEN ;-O ses där

Helene sa...

Jodå... Helengarnet är 100% akryl... men känns faktiskt helt OK!