fredag 31 oktober 2014

Outlanderinspirerad capelet


Jag har sedan många år varit helt begeistrad i Diana Gabaldon´s böcker om Claire och Jamie i Outlanderserien och nu när jag har sett de 8 första avsnitten av TV-serien så är jag nog, om möjligt, ännu mer frälst!
Och så mycket snyggt stickat det finns i Outlanders... oj, oj oj!

Har virkat en Outlanderinspirerad capelet i det norska Östlandsgarnet och valkat den för hand, tog 2 timmar att valka... bra träning för armarna!

Beskrivning på hur jag gjorde min Capelet:

Jag använde lite drygt 150 gram Östlandsgarn ( 100 % ull ) och virknål Inoxal nr. 6

Lägg upp 94 lm ganska löst

Börja första stolpen i 4:e luftmaskan från nålen, virka 90 stolpar,blir totalt 91 stolpar om man räknar de första 3 lm som en stolpe!

OBS: vänd alla varv med 3 lm

Nästa varv: stolpar med nedtag i främre maskbågen och sedan 2 stolpar i den 20:e maskan, därefter virka 15 stolpar, 2 stolpar i nästa maska, virka 23 stolpar, 2 stolpar i nästa maska, virka 15 stolpar, 2 stolpar i nästa maska och så stolpar varvet ut. ( Totalt 95 stolpar.) Vänd med 3 lm

Varvet därpå virkas alla stolparna i bakre maskbågen och 2 maskor i maskan mellan de 2 stolparna i underliggande varv. (Totalt 99 stolpar)

Alternera dessa två varv med ökningar mellan alla "2-stolpgrupper" och randning i endera bakre eller främre maskbågen

Fortsätt i ca 20 varv.

Ta av garnet.

Kragen:
Virka nu 90 stolpar på andra sidan i lm-upplägget,
Virka 7 varv och vänd även här alla varv med 3 lm och gör randningen i alternerande bakre och främre maskbågen så arbetet blir randigt.
Tänk på att kragen ska vikas åt andra hållet så randningen blir nu på capeletens "avigsida"!

Virka till sist Kräftgång runt hela arbetet.



Lägg arbetet i blöt, låt det bli riktigt genomfuktigt och kläm sedan ur så mycket som möjligt av vattnet.
Börja sedan valka, krama, klämma och bearbeta hela stycket!



Ju mer bearbetning, desto fortare går filtningen!


Det spelar inte så stor roll hur man gör i början, det gäller bara att få igång filtningen av ullgarnet.


Jag använder mig av en gammal träkista som underlag, den har lite skrovlig men glatt yta och har en jättebra skåra i mitten som jag gnuggar det fuktiga arbetet mot!



Det kanske inte är så jättebra för kistan i långa loppet... men så ofta valkar jag inte och kistan som har funnits i minst 200 år är nog av ganska bra kvalitet och håller nog i fortsättningen också får jag hoppas!

Lägg ut arbetet, titta på det och forma det i rätt fason lite då och då.



När det har valkats till rätt storlek, låt det torka, kläm på det i kanterna ibland och "hantera" det lite så formen på plagget blir bra.

Sätt i band eller knappar.

Jag testade bara med de här bandet som jag hade hemma men ska byta till en fin knapp sedan, tror jag!



Har stickat ett par vantar i samma garn förut som jag också har valkat, funderar på att göra en basker också... blir varmt och skönt i vinter!










7 kommentarer:

Lillstrumpan sa...

Wow, vilket snyggt set!

Anonym sa...

Vad fint! Färgen är riktigt snygg.
Och visst finns det mycket snyggt stickat i Outlander! Var tvungen att titta igenom hela serien igen bara för att titta en gång extra på just de stickade delarna :-)
/Karolina

Borgmästaren sa...

Jättesnyggt! Har aldrig fattat det där med valkning men det ser lätt ut när du visar det.

Susanne Johansson sa...

Coola!

maria sa...

OJ ! vilket läckert set .

myrica sa...

Så snyggt set, det gillar jag.

Alicia sa...

Men ÅH vad fint! Perfekt blandning av Sherlock Holmes och Dolores Umbridge. Älskart!