tisdag 26 november 2013

Sockstickning med färgglada vintagestickor


Jag stickar sockar, tjocka härliga och varma!
Strumpstickorna som jag använder är ärvda efter mamma och minnen från min barndom... röda fina 5 mm i plast, tror det är 60-tal... mamma stickade vita ulliga lovikkavantar med dem!


Har ett set med gula 7 mm också, förmodligen även de till lovvika... men det var framför allt de röda som jag tyckte var så fina när jag var liten!

På tal om Lovikka, min mamma hade en moster som var hemstickerska för "Lovikkafabriken" då på 60-talet, hon stickade vantar i en rasande fart, så fort hon satte sig så stickade hon, hann flera, flera par på en kväll... undrar så vad hon fick i ersättning?

Ärvda stickor, både strumpstickor och jumperstickor, har jag i mängd både från mamma, mormor och farmor men den riktigt fina "raritetsstickan" i sticksamlingen är efter min mormorsmor Alma: ett par tunna, tunna 1,25 millimeters stickor med grönblå knopp, gissa om jag är rädd om det paret!?


På bilden ligger de bredvid ett par stickor på 2 mm som också är väldigt tunna men som ser jättetjocka ut i jämförelse!
2:orna har jag tvåändsstickat med men 1,25:orna har jag aldrig använt... får väl pröva dem någon gång... undrar just vilket garn man ska använda, sytråd kanske?!

7 kommentarer:

Annika Berg sa...

Så fina sockor. Och visst är det roligt med stickor med lite historia bakom :)

Alma sa...

Så fina! Pröva att sticka en bit spets kanske!!??

Karin-Ida sa...

Härliga stickor! Jag har också ärvt en massa fina stickor, ska visa dem en gång när jag har mer tid än i kväll!

Annika sa...

Vad roligt med stickor med historia! Jag har också många gamla stickor från min mamma, men jag måste säga att jag i stort sett bara använder mina nya moderna rundstickor till allt.

Tyglina sa...

Vad mysigt att kunna ärva... Tyvärr har jag inte ärvt ngt sånt... Men jag är tacksam över att de hann visa och lära mig att gilla/ älska handarbete...

Pysselfarmor sa...

De ser sköna ut de där sockorna, men det ögonen tar fäste på är de läckra stickorna!!

Filifjonkan 1 sa...

Hej- Fina härliga sockor du stickat.Varma och gosiga på fötterna är de med. Stickorna de färgade känner man igen hade röda jag med men vet inte var de blivit av var och kikade nu i lådan men näe de är inte där synd Så smala fina stickor du visar med till bomullsgarnet som man stickade till de små i början. Roligt att du påmindeonearnal112