tisdag 23 juli 2013

Vintagestickning



Gammal mönsterstickning från 1800-talet och början på 1900-talet är ju så kul att sticka, blir alltid lika glad när jag hittar, för mig, nya mönsterstickningsmönster att testa... börjar ha ett antal i mina gömmor nu!

Den nu så vanliga och jättepopulära Pytt-i-panna-sjals-udden är egentligen en gammal spetsudd från förr, åtminstone delvis, kanske inte så många som tänker på det men kul att udden kommer till användning även i vår tid!

Hittade några härvor egenhändigt färgat tunt entrådigt ullgarn i stugan och tänker faktiskt sticka mig en  Pytt-i-panna-sjal fast jag nog mer eller mindre hade lovat mig själv att aldrig sticka en sådan... blev lite trött ett tag på att "alla" stickade "pyttar" men jag tycker ändå att den är jättefin, speciellt i ett riktigt tunt och skirt garn och det här garnet ÄR tunt och fint... fast jag kommer att färga om sjalen när den är klar... kanske blir den vinröd till slut!
Det är det som är så bra med ullgarn, tycker jag... gillar man inte färgen så är det bara att färga om!


Ett annat mönster som jag stickar just nu är ett gammalt nordiskt mönster som heter "Kronstickning" eller "Rosenbandsmönster".
Mönstret är jättefint och väldigt enkelt, jag stickar en helt vanlig avlång sjal/halsduk med ett 2 trådigt vävgarn på kon i lin som jag hade liggande, den kanske jag också färgar när den är klar, just nu är den "bara" i naturfärg, vilket kanske inte är så dumt heller!

1 kommentar:

johanna sa...

Imponerande att du kan sticka så avancerat, jag önskar att jag också kunde. Extra roligt att mönstren är så gamla!