tisdag 11 juni 2013

Vad blir det för väder idag?


Hur ser himlen ut hos dig?
Alldeles blå... med moln... eller regnar det... kanske till och med åskar?
Snö är ju i alla fall inte att tänka på just nu!

Hos mig är det jättefint väder med blå, blå sommarhimmel, det var det igår också!


Och just därför så har jag påbörjat min kofta med 2 trådar av det blåa garnet... två varv om dagen ska det bli, ett rätt och ett avigt, ända tills koftan blir klar.

Jag ska alltså sticka mig en "himmelskofta" och använda mig av himlens och vädrets färger som generator!
Är det molnigt så blir det gråa varv, är det blå himmel med moln så blir det en blå tråd och en vit tråd tillsammans... åskar det så får det väl bli mörkgrått, kanske med lila inslag... och längre fram om det kommer snö så tar jag bara två trådar av det vita garnet!

Att koftan kommer att ta tid att göra, det gör inget... jag har så himla mycket att göra ändå så det kan bara vara skönt att veta att man bara ska sticka dessa två varv på den varje dag!


Jag har genomgående valt en ganska "mild" färgskala på mina garner och koftmodellen är enklast tänkbara uppifrånochner kofta med raglanärm.
Kanterna bryr jag mig inte om just nu, utan väntar och ser vad jag vill ha när koftan börjar ta form men i tanken så lutar det mot en enkel bullig I-cord-kant bara... men det får vi som sagt var se sedan, kan hinna ändra mig många gånger om!

Ide´n till Himmelskoftan fick jag HÄRIFRÅN!
Tyckte det verkade så roligt... men en halsduk kändes inte riktigt rätt för mig, så en kofta fick det bli istället!

Gjorde en provlapp igår för att räkna ut maskantal kontra mina mått, för de garner som jag har valt så nu är "tankejobbet" klart och bara själva "grovjobbet" kvar!
Det ska bli så himla spännande att se hur randningen blir... kan nästan inte vänta på resultatet!
Garnerna som jag stickar med är Alpacka, silke, mohair och det blir nog lite ull här och där också!
Kommer att blanda "köpesgarner" med restgarner och jag stickar med rundsticka nr. 4.

Det här är mitt bidrag till Majas tisdags-symöte inne på Husmorsskolan!

10 kommentarer:

Lori ann sa...

what a wonderful idea to make a cardigan! i've always heard about the sky scarf, but like the cardigan too!

Helga sa...

Wow vilken rolig idé! Hoppas du lägger upp lite mer om den på syföreningsmötet så man kan hänga med :)

Eva sa...

Du, det är definitivt fler som tycker det blir spännande att se hur det blir!
Du får sända en bild till SMHI när den är klar;)
Du gav mig en idé också! Jag som nu blivit total "ulltok" (igen, har stickat en hel del ull tidigare) sitter nu och funderar på om jag, vartefter, se till att få en massa ullfärger och sticka en "humörtröja" enligt din idé. Göra 2-3 varv i den färg det "känns" för den dagen. Kunde kanske bli kul.

Borgmästaren sa...

Härlig utsikt du har. Tänk att få sitta där en sommardag och jobba. Inte undra på att du fick idéer till himmelskofta.

Annika sa...

Vilken fantastisk idé, och fina färger.

Tyglina sa...

Ohhh vilken underbar idee... inser att jag inte hinner med det just nu i livet men lägger definitivt upp ideen i göras listan...

Stina sa...

Jag säger som alla andra, vilken idé!! Det ska bli jättekul att se slutresultatet :-)

Brita sa...

...en helt fantastisk idé...och mad tanke på färgvalet kan det ju inte bli fel...

Pysselfarmor sa...

Vilken grej! Spännande att se den sedan.

Fidike sa...

Kanonbra!