tisdag 4 juni 2013

"Mammas filt"


Bara en våd kvar att sy ihop med resten, sedan fästa trådar, blocka och så sticka någon form av enkel kant runt hela filten... tror det får bli en I-cord som avslutning!

5 våder har jag använt, egentligen är det 9 men eftersom jag har valt att montera våderna på ett annat sätt än vad som skulle göras enligt mönstret så blir det bara 5, tycker det räcker, filten blir ändå jättestor ca. 2 x 1.60 m ... och ganska tung!


Det var min mamma som började med det här jättearbetet men hon hann inte göra den klar innan hon blev sjuk och dog... så jag tog över arbetet och nu börjar jag som sagt se ett slut!

Det har på ett sätt varit och är, ganska jobbigt att färdigställa filten, mamma var så glad och stolt över det här handarbetet och hon såg fram emot att få den klar... men så blev det tyvärr inte.

Jag VILL ju verkligen att den ska bli färdig och jag har jobbat på den då och då under dessa 8 år som har gått sedan mamma dog och varje gång så känns hennes närvaro så påtaglig... ibland har jag blivit ledsen... ledsen för att min mamma dog alldeles för tidigt, hon blev bara 67 år... och ibland har jag känt mig riktigt glad... glad för att hon gav oss möjligheten, att så småningom, värma oss under den här fina filten.
Min mamma är ju numera "en ängel" och i tanken blir det lite av "Bred dina vida (vita) vingar- känsla" över den här filten... kanske blir det en ypperlig filt att finna tröst, glädje och kraft under... och så blir den ju faktiskt vansinnigt fin!

Idag är det tisdag och dags för Symötet inne hos Maja, titta där vad de andra pysslar med idag!

5 kommentarer:

Vicky sa...

Avslutad eller inte så kommer filten alltid bära med sig minnet av din mamma.
Vilket jobb ni har lagt ner, den är verkligen vacker och välarbetad!

myrica sa...

Vilken vacker filt du har där och vilket underbart mönster.

Karin-Ida sa...

Viken fantastiskt vacker filt ni gjort du och din mamma!

Alma sa...

Fina minnen bär den med sig åt dig - den förtjänade verkligen att göras klar, så vackert det blir.

maria sa...

helt galet vad snygg