tisdag 12 mars 2013

Hasselblads perfekta hjälpmedel

Jag visste först, inte vad det var när jag hittade det här föremålet i soprummet för några år sedan, men tog i alla fall tillvara det, eftersom jag tycker att den är rätt fin och lite "maffig" i sin skulpturala form.
           
Den är tung, väger 8,6 kg.
Storleken är ca. 25 cm lång (utan veven) ca. 25 cm hög och ca.18 cm bred.
Tillverkad av Hasselblad AB.



Med vevens hjälp kan man veva isär själva "kulan" och där inne skymtar en "glödlampsformad historia" som jag först trodde var just en en lampa av något slag, men det visade sig vara ett litet värmeelement.

Vet ni vad det är?
Jo, det här är ett modisthjälpmedel som man använder för att värmeforma kullarna till hattar med!

Själv använder jag den, utan värme, för att blocka stickade mössor!


Den är perfekt till det, för man kan med hjälp av veven ställa in exakt hur många centimeter mössan ska vara i omkrets samtidigt som den formar sig efter huvudformen!

Det här får bli veckans bidrag till Symötet inne hos Maja!

8 kommentarer:

Kerstin sa...

Vilken grej! Har aldrig sett något liknande. Grattis till fyndet.

Linda sa...

Kul!
Vilken fin mössa du gjort. Inspirerad av Spisa ribb?

Ann-Sofie sa...

Oh my, vilken cool grej. Tack för att du visade upp den!!!!

myrica sa...

Vilken häftig grej.

Karin-Ida sa...

Helt underbar mössblockare!!

Pysselfarmor sa...

Men jiddrans du! Kommer Antikrundan i närheten av där du bor ska du ta den där mojängen och höra om de kan klura ut vad det är och vad den är värd. Vilken grej att ha i sin ägo! Tur att du räddade den.

Filifjonkan 1 sa...

Nämen vilken grej.....Hasselblad gjorde väl kameror förr i tiden vill jag minnas

sanna sa...

Genialisk. Har inte sett någon sådan tidigare. Tack för att du delar med dig.