tisdag 1 januari 2013

2012... året som gick



Ett förhållandevis lugnt år är nu till ända!

Två utställningar har jag varit med på under året som gick!

På Skövde Stadsmuseums "Gör det själv-utställning" fick min Luciakrona i luffarslöjd vara med...



... nu har den kronan varit med på 2 utställningar, en liten installationsutställning 2007 och så den i Skövde...


...men även i direktsändning i Tv på Luciadagen 2007, då SVT ringde och ville ha den på sin Lucias huvud, så nu har nog den kronan gjort sitt och ligger nerpackad för förvaring och sparande... kanske blir den framplockad och "luftad" någon gång i framtiden, vi får väl se!


... och så var jag ju med, med det gigantiska lövet, på Hemslöjdens 100-års-jubileumsutställning på Liljevalchs!

Löv 1892 är det löv som jag gjorde och det är numera sålt på Tradera efter utställningen, till förmån för VI-skogen och tillsammans inbringade alla de sålda löven, nästan en halv miljon kronor, närmare bestämt 499 551 kr!
Inte illa!

Mitt löv fick två helt olika sidor, tillägnade var sin kvinnlig förebild inom hantverk, heminredning och livsstil som jag har + att jag vid ett tidigt skede i mitt lövskapande fick tanken att ta med min svärmors och min mammas alster också, så att även de fick möjligheten att hänga på Liljevalchs... visserligen efter deras död men "bättre sent än aldrig" eller hur!?

De hade älskat det och varit jättestolta båda två!
Den ena sidan av mitt löv är en hyllning till Ellen Key och hennes fantastiska hem "Strand" vid Vättern.

Som bakgrund skar jag ur en oljemålning, föreställande porlande vattendrag och stenar, som min svärmor har målat en gång i tiden och så tog jag några brodericollage som jag själv har gjort för länge sedan... kul när gamla grejer passar in och kommer till användning!

"Luddet" på själva lövfästet får symbolisera alla får och lamm som min svärmor hade under en himla massa år på sin gård i Dalarna och bolltofsarna sydde jag dit mest bara för att det skulle hända något på fårullen och för att det passade färgmässigt in i den sidans helhet.

Grönt var också min svärmors älsklingsfärg och naturen som sådan, betydde mycket för både Ellen Key och min svärmor under deras levnad.
Den andra sidan på lövet är tillägnad Karin Larsson och hennes och Carl Larssons underbara hem "Lilla Hyttnäs" i Sundborn i Dalarna.

Som bakgrund på den sidan har jag klippt till och fäst fast en av min mammas vävar.

Både mamma och Karin vävde, broderade och sydde kläder och kunde tillverka det mesta man kan behöva, både till sig själv, barnen och till att göra hemmet till en estetisk och bekvämt funktionell och trivsam plats... det är deras gemensamma nämnare!

Har också använt mig av en kökshandduk som mamma har vävt och broderat sitt monogram på och runt lövfästet så har jag inspirerats av Karin Larssons dynor som hon knöt fast med läderband och skinntofsar på sina matsalsstolar, fast jag tog ett gammalt måttband som min mans farmor har ägt i stället för läderbanden.

Ett gulligt blombroderi från en gammal trasig gardin, som är broderad av min mormor fick bli "pricken över i" på den sidan av lövet + min egen oljemålning, inspirerad av Karins fina solroskudde på soffan i matsalen på "Lilla Hyttnäs".

Solrosmålningen målade jag som ett elevarbete då jag gick på "Prismas Konstskola" och hade som uppgift att måla just solrosor... och nu kom den målningen till användning... tänk, om jag då, när jag målade den, hade vetat att den målningen skulle få äran att hänga på utställning på Liljevalchs... det hade jag ju aldrig trott på!

  • 2012 var också året då jag bestämde mig för att inte längre vara med på någon hantverksmarknad eller liknande, varken till sommaren, hösten eller till Jul.
Så tack "10 Slöjdare" för de år som jag var med er i den underbara gamla "Stenkällarn" i Kungälv!


Lite tråkigt är det allt, att inte tillhöra någon hantverksgrupp längre... saknar gemenskapen men saknar INTE stressen att tillverka en massa saker till försäljning!

Känner mer för att inspirera och få upp ögonen på folk att de kan tillverka saker och ting själva... och så kanske vara med, någon gång då och då, på någon utställning... det räcker för mig!
  •  2012 innebar även ett nytt "vanligt" jobb...

 

...visserligen med en ganska lång, men mycket avkopplande och trevlig resväg... och tack och lov, inte varje dag!
  • Hoppade även, under den gångna sommaren in igen och jobbade som Slöjdklubbshandledare under Göteborgs Kulturkalas i Trädgårdsföreningen... alltid lika varmt där inne i växthuset, men jätteroligt att möta barnen och få se deras ohämmade kreativitet!
  • Började också plugga "Hantverk och Design" på distans på Kalix Folkhögskola i Augusti. Jättekul och lärorikt! Mycket gamla tekniker!
Vi har färgat ullgarn!
Tovat ullsjok som jag sydde ett sittunderlag av med broderade ylleklackar och skinndetaljer på!
Batikfärgat och tryckt tyg...
... som blev ett lapptäcke i Stack and slash-teknik till sötaste Stubben-gubben att sova på!
Och så i slutet på höstterminen smygmaskvirkade vantar... fast jag har nästan en vante kvar att göra eftersom garnet tog slut och affären öppnas först efter Nyår!

Kursen är på heltid, 2 terminer och kanske, kanske är det lite för mycket för mig, som har en stor, "vild och bökig" familj, 2 hundar, en katt, hem och stuga med tillhörande trädgård, jobb... jag själv, min man och någonstans låååångt där borta finns det visst släkt och vänner också ... !?
Teorin på kursen blir tyvärr lite lidande... måste sätta igång med pluggande och framför allt redovisning
NU!!!

Det var nog allt...jo, naturligtvis hände en hel massa mer under det gångna året också, som t.ex köks- och badrumsrenovering, lilla hamstern Gandalfs bortgång och lite annat... men det räcker så här i min lilla (hantverks-) årskrönika ...och det ska nu bli jättespännande att se vad år 2013 har i sitt sköte när det gäller "ditten och datten"!

Önskar er alla en riktigt

GOD FORTSÄTTNING PÅ 2013!!!


2 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

Vilken fantastisk fin Luciakrona!

Så kul att se ditt löv på Liljevahls...jag var också med där
;-)

Intressant kurs du pluggar, men det låter som det skulle bli för mycket för mig, men jag ska titta i varje fall....kan ju vara något för framtiden när jag om några år blir en glad pensionär ,-))

Marianne sa...

Vilken fin sammanställning du gjort! Roligt att se allt samlat. Jag har kommit av mig med bloggandet, hinner inte! Men igår hände det så det kanske finns hopp! Som du nog märkte kom jag aldrig igång med kalenderstickningen, det var samma sak med det - jag tyckte det lät så roligt men tiden.. Insåg till slut att jag skulle släppa det. Nu tväåndsstickar jag och väntar på nästa broderi, det kommer imorgon sa fröken. =) Ha det fint! /Marianne