söndag 30 december 2012

Smygmaskvirkad vante


En smygmaskvirkad vante klar... och så har garnet tagit slut!
Får tyvärr vänta tills affären öppnar igen efter nyår!
Garnet är ett norskt 100 %-igt ullgarn som heter Östlandsgarn, 29.90 för 50 gram.

Vanten är en skoluppgift och tog hur låååång tid som helst att göra och jag vet inte hur många gånger jag har rivit upp och börjat om från början igen... det är åtskilliga gånger!
Har det inte blivit för hårt, så har det blivit för löst eller så har det blivit ojämt eller något annat som inte har fallit mig i smaken!

Den första vanten är nu i alla fall klar, den är handtvättad i hårschampo, sköljd i hårbalsam och "uppfluffad" och ruggad med fönborsten... inte konstigt att den luktar frisersalong... för det gör den!
Fantastiskt mjuk och go blev den efter behandlingen i alla fall!
Förvandlades från något stelt och gipsliknande till riktigt mjuk-mys!
Och så är tofsarna ångade!

Även om smygmaskvirkning är ett ganska jobbigt och arbetsamt sätt att göra en vante på, så är jag mycket förtjust i resultatet och tror att en vante eller en socka som är smygmaskvirkad håller i en evighet, precis som tvåändsstickat gör, det blir så fast och fint så det är värt att lägga ner den tiden det tar att tillverka för just hållbarhetens skull!

Kul att göra mönster med att ta ner i bakre eller främre maskbågen, blir fina ränder eller "rutor"!


Tycker nästan att avigsidan blir allra finast, när man på rätsidan tar ner i främre maskbågen men då behöver man inte göra ränderna på den egentliga rätsidan, utan bara ta ner i den främre bågen... påminner lite om tvåändstickade avigsidan!

Hur som helst så blir smygmaskvirkning ett bra och stadigt underlag för broderi och utsmyckning av alla de former... ska nog brodera på mina vantar så småningom, fast jag vet ju inte riktigt om man bör brodera på uppruggade vantar... blir svårt att rugga dem igen sedan när broderiet finns på plats!?
Kanske broderar man bäst på oruggat, någon som vet!?

1 kommentar:

Pysselfarmor sa...

Så fin den är! Vet ej hur det är att brodera på smygmaskvirkat eftersom jag inte virkat sådant. Nålbundna vantar är fasta och som du "säger" även tvåändsstickade. Din vante är ju väldigt uppruggad och det försvinner ju där du broderar. Sedan blir det kanske också svårt att rugga upp den igen efter tvättning om du har ett broderi på den. Det är jättesnyggt som det är!