tisdag 4 december 2012

Furoshiki, smygmaskvirkning och Adventsstickning


Jag har sytt mig en Furoshiki, en gammal Japansk traditionell tygbit som man knyter och lindar på olika sätt för transport och förvaring av diverse olika saker som matvaror,flaskor, tvätt, böcker eller vad man nu vill.
Kul och väldigt enkel, bara ett tygstycke ca. 1x 1 meter med fållade kanter... sedan har tygstycket oanade möjligheter!

(OBS! Uppmärksamma gärna mina fina gamla trådrullar i trä!!!)


Titta på den här länken hur man använder en Furoshiki!


På Hantverkskursen som jag går så håller vi på med SMYGMASKVIRKNING !
Det är en gammal virkteknik som blir väldigt fast, varm och fin.
Jag kallar det för "virkningens tvåändsstickning" för resultatet och sättet man kan virka olika mönster påminner lite om tvåändstickningen!


Min hemliga "Adventskalenderstickning hos Tålamodspåsen" går  framåt dag för dag!
Jätteroligt är det och jag är nu ganska så säker på vad det ska bli!
Kul är att det ibland är en ny teknik som man får pröva på, t.ex dag 1 var det ett nytt sorts upplägg med små söta pluppar på, förut har jag bara gjort slätstickning i några varv och sedan ett hålvarv och vikt och gjort en liten fåll för att få en kant som liknar picoter så det var jättekul att få lära sig ett lite annorlunda alternativ!
I dag ska vi få pröva på hur man stickar randning rakt i rundstickning, alltså så det inte blir ojämt i färgbytet!
Titta in till Husmorsskolans Syförening och se vad Maja och de andra gör idag!
Kolla också in länken här ovanför om hur man knyter en Furoshiki och Tålamodspåsens Julblogg!

6 kommentarer:

Cat sa...

Vad fint du gjort med smygmaskvirkning! Verkar intressant, det måste jag kolla in lite mer :)

Svea sa...

Japanska grejer är ju såå coola! Fiiina trådrullar, spännande virkning och skoj med stickning! :)

AnNie sa...

Smart med tygstycket, smygmaskvirkning verkar intressant.

Borgmästaren sa...

Spännande med det japanska tyget. Har aldirg hört talas om det. Smart.

Pysselfarmor sa...

Åå en sådan Furoshiki gjorde jag för ett par år sedan. Fyndigt att slå in presenter i...mottagaren blir så överaskad.

Ser att vi har ungefär samma färger i mysteriestickningen. Jag har i annan ordning....visst är det spännande! Jag trodde ett tag det var en mössa/basker, men jag har nog backat där. Vi ska ju sticka så pass många dagar så det kan det inte vara...ja möjligen en låååååååång färgglad tomteluva då
:-))

Pysselfarmor sa...

scchhhhh - tala inte om det :-)