lördag 3 november 2012

Hopknytbar förvaringskorg





Nu är den klar, den lilla röda korgen som jag virkade in snöre i för att få stadigare.

Det blev en liten förvaringskorg för sminket.

Först virkade jag en rund botten och sedan virkade jag "väggen", sydde ihop botten och väggdelen för att få en plan botten med så raka väggar som möjligt på korgen.

Sydde därefter en tub, med samma mått som korgen, fast ca. 25 cm högre, i vanligt bomullstyg och näste fast runt korgöppningen.

Sydde fast en virkad stjärna, i det här fallet en landskapsstjärna: lapplandsstjärnan, som dekoration.

Knöt åt med en snörstump... klart!

Korgmodellen är efter gammal förlaga... har en lite större sykorg från 40-talet i stugan, i likadan modell, fast den är i flätat korgmaterial och alltså inte virkad... har länge tänkt att jag skulle testa att virka en sådan och nu äntligen blev det av!

Man kan ju dekorera med vad som helst och precis hur man vill... brodera, sy fast spets, applikationer, pärlor eller knappar!

En fin liten korg till smink, sybehör, tvålar eller vad man nu vill... kanske är det en riktigt bra gå-borts-present med något gott i, till advent också!

Jag kommer att göra fler förvaringskorgar men då i den svarta linnevarpen som jag har flera kilo utav... och då ska jag också testa en annan typ av "förslutning"!

10 kommentarer:

Filifjonkan 1 sa...

Hej Gerda Thyra.
Åh det blev ju jättefint rolig idé men kan ju ha den till att ge bort en julklapp i med Kanske en flaska saffransglögg skulle passa bra i din fina korg. Duktig du är som vanligt svart kan nog bli fint med...

Karin-Ida sa...

Vad fint det blev, en rolig ide är det också!

Annika Berg sa...

Den blev jättefin din korg!

myrica sa...

Så fin din korg blev.

Katatrofen sa...

Jag tycker landskapsrutorna är så fina. Brukar låna den boken från biblioteket så ofta att jag faktiskt funderar på att se om den inte går att köpa nånstans ifrån.. =) Korgen blev superfin också!

Annika GW sa...

Mycket fint och lite annorlunda! / Annika

Borgmästaren sa...

Korgen ser jätteproffsig ut. Snyggt!

Trixiyo sa...

Vilken smart förvaring å fin oxå :)

Susanne Johansson sa...

bra fin korg! praktiskt att kunna knyta den.

Annika sa...

Å, vad fin den blev! Nu får jag också lust att virka korgar, jag ska bara komma på vem som kunde tänkas vilja ha några i julklapp...