måndag 12 november 2012

Enkla stickade tossor


Blev så förtjust i ett par ursöta babytossor ( Gratis mönster finns här!) men eftersom jag inte har tillgång till någon baby just nu och jag själv älskar att ha gå och "skrota runt" i tossor, så gjorde jag om mönstret en aning så de skulle passa lite bättre till vuxna fötter!
Gjorde precis som babymönstret fast större naturligtvis och avslutade med några varv resårstickning (1 a 1 r) i avvikande färg.
Jag använde Vartofta Raggsocksgarn till själva sockan, en reststump dubbelt garn av Drops Karisma till resåren och stickor nr 4.
Lägg upp 16 maskor och sticka rätstickning i ca 80 varv.
Öka 40 maskor på varje sida så det totalt blir 96 maskor och sticka rätstickning i ca 24 varv.
Byt till Dubbelt garn av Karisma och sticka 1 r 1 a i 3 varv.
Maska av alla 96 maskorna.

Vik ihop och sy ihop tån omlott framtill och sy sedan ihop sidorna och toffeln är klar!
Jag sydde även ihop en liten bit ovanpå i "omlotten" så toffeln sitter lite stadigare på foten.


Testar nu att sticka en ännu enklare variant på en likadan omlottoffel, stickad bara som ett rakt stycke som sedan viks ihop på samma sätt och det verkar gå lika bra det.
Perfekt som nybörjarstickning, restgarnsprojekt, julklappstips och som "bra-att-ha-gästtofflor" i en korg i hallen!
En bättre "TV-soffs-stickning" får man nog leta efter... bara att sticka räta maskor utan att tänka det minsta!!!

4 kommentarer:

Edith sa...

Supersnygga tofflor och inte helt fel att de är enkla att göra - blir sugen på att försöka mig på ett par.

hanna johansson sa...

Hej! Tänkte försöka mig på ett par av de fina grå/vinröda tofflorna, om man stickar med lite olika tjockt garn, har du nån form av mått på det hela, så man kan räkna om till strl? ÄR det liksom en rektangulär bit man stick och sen syr ihop, eller har jag missuppfattat? :) MVH Hanna

hanna johansson sa...

Ah, såg precis, man stickar som ett T. Antar att själva benet på T är strl på foten. :)

Kerstinsdottern sa...

Ja, precis så, Hanna!