torsdag 14 juni 2012

Bandvirkning - en gammal Japansk teknik...





... med den ryska knyppeltekniken som förebild.

Det är första gången jag själv testar bandvirkning och det visade sig vara väldigt lätt och ganska kul om än lite arbetssamt!

Tror faktiskt att tekniken har oanade möjligheter... man kan göra lite "allt möjligt" med de virkade banden och hitta på egna sätt att virka ihop banden på i olika mönster och variationer.

Allra finast blir det nog i riktigt, riktigt tunnt garn, ännu tunnare än det jag har använt nu i min test med virknål Boye nr 4!

2 kommentarer:

Susanne sa...

Blir så nyfiken på bandvirka har aldrig hört talas om denna teknik. Kan du göra en närmare beskrivning hur det går till?

Gerda-Thyra sa...

Susanne, jag får se vad jag kan göra åt din nyfikenhet! Det finns inte så mycket på nätet om bandvirkning!