tisdag 29 maj 2012

Vintagemönstret på den gamla franska gardinen





Jag har sedan förra inlägget om den delvis virkade sekelskiftsgardinen fått flera mail om jag kan tänka mig att dela med mig av mönstret och efter lusläsning om mönsterskydd hit och copyright dit, så har jag fattat det som så här:

Mönster utgivna i tidningar och böcker som är mer än 25 år gamla är OK att dela med sig av även om mönsterkydd ( mot förmodan på den tiden ) har sökts av upphovsmakaren, eftersom ev.mönsterskydd inte sträcker sig längre än högst 25 år och ett redan allmänt publicerat mönster i en tidning omfattas inte av mönsterskyddet alls eftersom det redan är delat med andra, förhoppningsvis då på den tiden, med godkännande av upphovsmakaren.

Det här mönstret som det gäller, är inte skriftligt förbehållen någon rätt, varken för mönstret eller häftet eller förfarande på annat sätt och dessutom en gammal gardin som är kopierad och nerskriven efter en äldre modell och där ursprunget inte är riktigt känt, så jag tror inte att det är annat än OK att jag delar med mig av det... men jag ska också fråga ett par jurister som jag har i min närhet, så jag är på den säkra sidan, när det gäller vintagemönster ( eftersom det har varit en hel del diskussion om rättigheter, copyright och liknande när det gäller mönster och design på bloggar och forum) och har jag då fel i min tolkning så tar jag bort det här inlägget!



Här är då mönstret på den Franska gardinen!











Klicka på bilderna så blir de större och läsbara! 



När det gäller delning av just GAMLA mönster så har jag  en liten egen tanke och åsikt om det och det är att, delar vi inte med oss av gamla tiders kunskap och göromål så "dör ju de gamla ideerna, mönstren och kunskapen ut" och DET vore ju väldigt dumt... folk har i alla tider delat med sig av både olika väv- stick- och virk-mönster och bak- och mat-recept och annat kunnande, därför har vi ju alla en uppsjö av mångfald att ösa ur vid behov och kunskapen lever vidare... bra va?!



MEN... Jag har FULL förståelse för och tycker att andra människors nygjorda mönster absolut inte delas på det här sättet!

Det är mycket jobb med att göra ett nytt mönster, det allra enklaste mönster är tidskrävande att tänka ut, sticka/virka, skriva ner och sedan teststicka och jag tycker verkligen att de nu levande och produktiva designers naturligtvis ska ha sin rätt till sitt egna mönster och göra vad de vill med de mönstren, och jag är mycket tacksam att designers och mönsterkonstruktörer delar gratis och/eller säljer sina fina komponerade mönster för en liten struntsumma så vi alla får ta del av dem!



Så min tanke gäller BARA att "fritt" dela med oss av de gamla vintagemönstren som inte längre "ägs" av de som har gjort dem och som redan en gång har varit utdelade i form av tidskrifter eller häften/böcker som inte längre är i nytryck, det är DE som jag tycker och har tolkat det som att vi kan dela med oss utav... annars så "försvinner" de ju!











5 kommentarer:

Husmorsskolan sa...

Håller helt med - det är ju just det att vi delar med oss av mönster, tekniker och recept som gör att det finns kvar. Det är ju liksom kulturvård i praktiken! Men vilket bra initiativ av dig att kolla upp vad som gäller rent rättsligt - man vill ju inte göra fel med sådant där... Tack för att du tog dig tid att undersöka reglerna och också dela med dig av det fina mönstret!

Hälsningar från Maja

carola t sa...

Jag håller med dig. Det är så viktigt att kunna få de gamla mönstren att leva vidare och inte glömmas bort. Det är ju en kulturskatt som man kanske missar.
Oerhört vacker gardin det där! Känns så somrig på nåt sätt.

Handarbete/Pyssel sa...

Bra inlägg!! Tack!

Annika GW sa...

Så bra skrivet! Jag samlar på gamla beskrivningar och böcker och det jag gör hämtar jag ofta inspiration därifrån. Sen blir jag alltid tveksam hur mycket jag kan visa och fota på bloggen för man vill ju som sagt dela med sig och sprida vidare av allt det fina. Gardinen är helt underbar och det verkar ju helt ok att du delar med dig! / Annika

StickLena =KnitLena sa...

Du verkar ha haft dåliga rådgivare som kommit fram till att 25 år är gränsen. Det är 70 år i första läget + ev förlängning av arvingar. Nedan har jag kopierat in länk till lag om upphovrätt.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm