tisdag 22 maj 2012

"Det fladdrar till i en tyllgardin..."






Har i sommarvärmen börjat virka på en gardin som jag under lång tid har tyckt vara så himla fin, jag som inte ens är så där värst intresserad av gardiner i vanliga fall... men den här gillar jag!

Ett gammalt mönster ur ett häfte från 1981, fast själva gardinen är nog inspiration från början på 1900-talet skulle jag tro... hur som helst så får den mig att tänka på...



"Visa från vindens ängar"




Det går en vind över vindens ängar,
det fladdrar till i en tyllgardin.
Och jag ska skriva en sommarvisa
med sol och blomdoft i melodin.
Jag ville sjunga om Katarina,
till träklangsflöjter och alcymbal
men vindens toner blir sommarns sånger,
jag bara lyssnar i björklövssal.
Det går en vind över vindens ängar,
det fladdrar till i en tyllgardin.
Och jag ska skriva en sommarvisa
med sol och blomdoft i melodin.

Det går en flicka i aspelunden,
jag har ett gulnat fotografi.
Med åren blev hon en dröm, en saga,
en ensam vandrares sympati.
Jag ville skriva en liten visa
där ögonblick blir till evighet
men ord blir stumma och toner döda
och visans tanke blir hemlighet.
Det går en flicka i aspelunden,
jag har ett gulnat fotografi.
Med åren blev hon en dröm, en saga,
en ensam vandrares sympati.

7 kommentarer:

Susanne sa...

Vilken otroligt vacker gardin!
/Susanne/

Marlene sa...

tack för detta tips.. nu vet jag precis vad jag ska göra med mina nyförvärvade köksgardiner... du får hålla utkik är du promenerar ner till människobyn ;)

Ewa`s Galleri sa...

Jättefin gardin
Ha en skön kväll

Cat sa...

Den gardinen är verkligen snygg! Jag har också mönstret på den och är lite sugen på att göra den. Hoppas du lägger ut mer bilder under arbetets gång :)

Kari sa...

Super snyggt! Vart kan man hitta mönsteret?

nattugglan sa...

men nu hade du hittat en fin gardin.. vad det skulle va kul att virka små rundlar o syihop.. du har rätt tunnt garn , va??Du får visa under arbetets gång..o visan.. den brukar jag sjunga för mej själv.. jag tycker den är sååå vacker!!!!

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Så sött så!