torsdag 1 mars 2012

Löv 1892 är klart och inlämnat!

Mitt löv till Liljevalchs är äntligen klart och inlämnat!

Lövet har nummer 1892...och "gudarna ska veta" att jag har kämpat med det!

Formen och storleken har inte gjort det enkelt för oss lövmakare att skapa något snyggt av trämallen... mallen var väldigt klumpig och oestetisk, tycker jag och jag hade väldigt svårt att "ta det till mig".

Är ändå nöjd med slutresultatet... jag fick med det jag ville och har gjort mitt allra bästa och faktiskt så har jag haft riktigt roligt nu mot slutet då saker och ting hade en tendens att falla på plats... även om det stundtals blev en hel del "blod,svett och tårar" insytt i det stora mastodont-lövet.

Jag tror att min familj är oerhört glada över att lövet är färdigställt och inlämnat...så friden någorlunda kan återställas i det här hemmet!

Lövet fick två helt olika sidor, tillägnade var sin kvinnlig förebild inom hantverk, heminredning och livsstil som jag har + att jag vid ett tidigt skede i mitt lövskapande fick tanken att ta med min svärmors och min mammas alster också, så att även de fick möjligheten att hänga på Liljevalchs... visserligen efter deras död men "bättre sent än aldrig" eller hur!?

De hade älskat det och varit jättestolta båda två!

Den ena sidan av mitt löv är en hyllning till Ellen Key och hennes fantastiska hem "Strand" vid Vättern.

Som bakgrund skar jag ur en oljemålning, föreställande porlande vattendrag och stenar, som min svärmor har målat en gång i tiden och så tog jag några brodericollage som jag själv har gjort för länge sedan... kul när gamla grejer passar in och kommer till användning!


"Luddet" på själva lövfästet får symbolisera alla får och lamm som min svärmor hade under en himla massa år på sin gård i Dalarna och bolltofsarna sydde jag dit mest bara för att det skulle hända något på fårullen och för att det passade färgmässigt in i den sidans helhet.

Grönt var också min svärmors älsklingsfärg och naturen som sådan, betydde mycket för både Ellen Key och min svärmor under deras levnad.

Den andra sidan på lövet är tillägnad Karin Larsson och hennes och Carl Larssons underbara hem "Lilla Hyttnäs" i Sundborn i Dalarna.

Som bakgrund på den sidan har jag klippt till och fäst fast en av min mammas vävar.

Både mamma och Karin vävde, broderade och sydde kläder och kunde tillverka det mesta man kan behöva, både till sig själv, barnen och till att göra hemmet till en estetisk och bekvämt funktionell och trivsam plats... det är deras gemensamma nämnare!

Har också använt mig av en kökshandduk som mamma har vävt och broderat sitt monogram på och runt lövfästet så har jag inspirerats av Karin Larssons dynor som hon knöt fast med läderband och skinntofsar på sina matsalsstolar, fast jag tog ett gammalt måttband som min mans farmor har ägt i stället för läderbanden.

Ett gulligt blombroderi från en gammal trasig gardin, som är broderad av min mormor fick bli "pricken över i" på den sidan av lövet + min egen oljemålning, inspirerad av Karins fina solroskudde på soffan i matsalen på "Lilla Hyttnäs".

Solrosmålningen målade jag som ett elevarbete då jag gick på "Prismas Konstskola" och hade som uppgift att måla just solrosor... och nu kom den målningen till användning... tänk, om jag då, när jag målade den, hade vetat att den målningen skulle få äran att hänga på utställning på Liljevalchs... det hade jag ju aldrig trott på... fniss...!

Skönt är att lövet är klart och inlämnat... nu är det bara att vänta till Hemslöjdens Jubileumsutställning på Liljevalchs den 6 juni i sommar... ska bli riktigt kul att få se alla 100 träd med 20 stora löv på varje... totalt 2000 löv gjorda av lika många lövmakare runt om i Sveriges avlånga land!

"I Like"!

19 kommentarer:

Hamrånge slöjdare sa...

Du har verkligen tänkt till och gjort något alldeles extra! Så många olika saker du fått ihop.
Så vackert det blev. ska bli så roligt att se alla löv i sommar.

Filifjonkan 1 sa...

Hej GerdaThyra-
Men det här vart ju verkligen rena krönikan över dina valda personer fantastiskt och så fina de blev härliga färger och mönster och även själva strukturen på dem. det är många olika typer av "kvinnokraft" som du fått med Härligt och grattis till dig som fick det klart och skall. bli spännande att se dem i sommar skall ta mig dit vid tillfälle.
Ha det så bra.

Beppan sa...

Vilket fantastiskt projekt!! Så många delar du vävt ihop till ett vacker löv....
Spännande vore det att se utställningen!!

Lena o Tommy sa...

Vilka fantastiskt fina grejer du gjort!

AnJa sa...

Åh, vad fint det blev!! Jag hoppas jag kan åka ner och se utställningen. Det vore toppen!

anemonen sa...

Fantastiskt arbete du har gjort. Du kan vara stolt över dig själv.

Elisabeth sa...

Så kul och annorlunda. Du är verkligen kreativ! Ha dé!

llhertz sa...

Spännande projekt, kul att läsa om. Mycket mening och symbolik fick du med på lövets båda sidor. Nu kan du vara stolt och koppla av :)

Marit Johansson sa...

Det var väldigt skickligt gjort, var stolt, resultatet blev mycket bra!

Pysselfarmor sa...

Ett så fantastiskt arbete du gjort - så välgenomtänkt och estetiskt vackert! Vilket enormt arbete du lagt ned på ditt vackra löv!

Håller med om att formen inte var den bästa och smidigaste att hantera....

Blev litet besviken att man inte, som du gör här, får beskriva någonstans hur man tänkt när man skapat sitt löv......

ska bli spännande att gå på utställningen och se löv som man "känner igen".

Filifjonkan 1 sa...

Godmåndag på dig GerdaThyra.
Jaha undras vad frun har för sig idag då ?? Säkert nya projekt,,,spännande att se vad som kommer. och Ja Alfons Åberg är gillad.

Jeanette Nord sa...

Wow, det blev fantastiskt! Jag tror det gick 2000 kollektiva suckar av lättnad över Sverige när våra löv väl var inlämnade! I Malmö ställer hemslöjden ut Skånes löv med start 9 mars. Ska bli jättekul att se alla innan de far iväg till Stockholm!

gunnelsvensson sa...

Så fint ditt löv är! Och så roligt att du berättar hur du tänkt, det ger mervärde! /Gunnel

Madde sa...

Fint att få ta del av historien bakom ditt löv! Jättefint. Ska bli riktigt roligt att få se alla löv tillsammans i sommar.

Stina sa...

Åh vad kul att äntligen få se det färdiga lövet! Och ännu roligare att du fått med så mycket familjehistoria i det!

Annika Berg sa...

Härligt! Så mycket historia och skaparglädje i ett och samma arbete :)

Fia sa...

Vad fint det blev. Härlgt att läsa hur du har tänkt med allt som är med på lövet.

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Fina löv!

Filifjonkan 1 sa...

Trevlig helg på dig... är du ut i stugan kanske denna helg?