onsdag 7 december 2011

Ett år går så fort


Så var då Slöjdhandledarkursen på Nääs slut!
Kul har det varit och mycket har jag lärt mig, framför allt att det är jättekul att tälja!
Trä som material, har liksom aldrig lockat mig det minsta förut, har inte trott att det är något för mig... har nog varit alldeles för begränsad i min syn på vad man faktiskt KAN göra!
Ska sanningen fram så har jag nog förut mest sett dessa evinnerliga utskurna "skol-smörknivar" framför mig, som de stackars eleverna sedan sandpapprar till leda!
Att tälja är ju en helt annan sak och jag måste tillstå att den här kursen absolut har "vidgat mina vyer" när det gäller att göra grejer i trä... man kan ju med mycket enkla medel göra så himla mycket, både pynt, olika redskap och utsmyckningar... och så kan man blanda olika material och få fram fantastiska slutresultat med både tradition och känsla!
En annan sak som jag har lärt mig är att med RÄTT verktyg så klarar man det mesta... det går liksom inte att tro att det blir KUL att t.ex tälja och karva i en träbit med en vanlig kökskniv eller en slö, oslipad och hackig gammal, förstörd morakniv!
Men slipar man upp den gamla "förstörda" Morakniven och sedan vårdar den så blir det "andra bullar" ... det blir riktigt, riktigt KUL och faktiskt ganska enkelt!
Och hur lätt det är att få in olika lärdomar, historik och berättelser i och om det pågående hantverket är också något som jag inte riktigt har tänkt på förut och att det är ganska viktigt att ha med som grund i själva skapandet!
Hur som helst är dessa 2 terminer över nu och jag kommer garanterat att sakna den fina miljön i Nääs... ( och Skara och Borås ) men att gå upp i ottan och ha den långa resvägen framför sig med spårvagn, pendeltåg och buss kommer att bli hur skönt som helst att slippa hädanefter!
Nu ska jag bara sätta mig ner i lugn och ro och fundera ut vad jag ska göra av dessa nya kunskaper och ideér!
Ideérna finns men hur jag ska gå tillväga för att genomföra dem, DET krävs lite mer eftertanke och list för... men spännande ska det bli!

4 kommentarer:

Filifjonkan 1 sa...

Hej GerdaThyra Åh så du har gått igenom hela kursen nu. Så roligt. Kan tro du har huvudet fullt med ideér . Ser med stor tillförsikt fram emot att få se vad du hittar på för något. tips jag tycker galgar är så fula du vet i plast. Ser en Gerdathyragalge framför mig med härliga träbilder på lite konstnärligt vis.Fniss Ja det finns mycket Staken på bordet har du gjort den? Den är så läcker.

♥ Hannele på Hisingen sa...

låter häftigt!

Gerda-Thyra sa...

Åh... nej, Filifjonkan!
Jag har INTE gjort den fina träljusstaken som är på bilden!
Den står på bordet uppe på övervåningen i Slöjdseminariets hus ute på Nääs och är tillverkad av någon som verkligen KAN det här med trä!!!

Jeanette Nord sa...

Låter som en fantastisk utbildning! Ska bli spännande att ta del av dina planer! Jag har precis börjat med lite "snidande" och det är fantastiskt kul. Trodde inte heller att det var något för mig tidigare....