lördag 12 november 2011

Klippa, vika och klistra


Jag är egentligen väldigt förtjust i papper av olika slag... allt från tapetprover, tidningspapper och glättigt annonspapper och man kan faktiskt göra fina saker av allt papper som man har runt omkring!
Idag blev jag så inspirerad av Rebecca, som har dagens pyssel i Pysselstafetten, så jag tog fram mina tapetprover som jag har liggande i en låda och testade att göra lite papperspynt.
Det blev en gammeldags ängel dekorerad med kakformar och spets, som jag ska rama in i en djup ram och så gjorde jag en julgransgirlang med flaggor, vimplar och hjärtan som kan vara bra att ha längre fram mot juletid eller kanske rent av som pynt till julmarknaden i Kungälv!




Kul att pyssla med papper är det i alla fall och visste ni förresten att förr i tiden ansågs papper betydligt exklusivare som dekorationsmatrial än vad det gör numera... papper var riktigt fint på 1700-talet och var få förunnat på den tiden, innan de kom på att man kunde göra papper av träden i skogen!
Innan dess så tillverkades papper av lump och fattigt folk var tvugna att ge bort sina slitna, trasiga och förbrukade kläder till lumpsamlare för en mycket billig penning!
Nu ska jag fortsätta med mina Änglatavlor, har 4 ramar som ska fyllas och de tavlorna ska jag faktiskt ha med till försäljning i Kungälv, har jag tänkt!
Fast det ska in lite mer pynt och pyssel under glaset också... en liten dikt och något annat smått och gott, hade jag tänkt mig!
TREVLIG LÖRDAG!

1 kommentar:

Viktoria - Jag blir aldrig kung. sa...

Ja, tänk vad mycket man kan göra med papper.
Vad små medel som behövs för att göra något fint!