lördag 1 oktober 2011

Paj bakad på mandelmjöl


Äntligen kan jag äta paj igen, fast jag inte äter mjölprodukter längre!
Bakar med mandelmjöl istället för vanligt mjöl!


Mandelmjöl kan man dels mala själv av sötmandel eller också köpa färdigmalet.

Malde mitt mjöl några gånger själv men köper numera mandelmjölet på Lidl, 200 gram för strax under 20 kronor.


Pajdegen gör jag som vanligt, ca 100 gram smör + 3 dl mandelmjöl och så rör jag i ett ägg så det håller ihop lite bättre!

Knådar ihop till en boll och låter den vila en stund i kylen.

Sedan trycker jag ut degen i formen... blir lite kladdigt men med tålamod så fixar det sig.


Förgrädda pajskalet i ca. 5-10 min i 200 grader.


Ta ut och gör fyllningen.


Fyll sedan pajskalet med vad som önskas och in i ungnen igen i ca. 15-20 min.


Pajen på bilden är med bacon, champinjoner, paprika, lite finhackad Jalapenos, vitlök, persilja, oregano, vitpeppar + ett ägg med en skvätt grädde och så riven ost.

Blev jättegod!


Har också gjort äpplepaj en gång med samma pajdeg...




... och den var helt OK den med, riktigt god fast jag inte hade i något socker utan bara en gnutta sötningsmedel utblandat med kanel... och så en klick vispgrädde till!

3 kommentarer:

Janette Millbom sa...

Åh vad glad jag blev! Jag vill oxå göra paj! JAg ska åka till lidl och kolla!

Din blogg måste ha hoppat ur min lista, har inte sett dina inlägg på länge!!

Skulle du vara intresserad av att testvirka armbandet? funderar på att släppa ett mönster. Om jag får tid ;)

/janette

Janette Millbom sa...

KUL!!! Jag hör av mig. Mamma fick mig att börja skriva här upp i värmland där jag hälsar på henne. Hon sitter mitt emot mig och virkar hon med =)
Ha d gott

Marlene sa...

Gör bara inte som jag gjorde av misstag en gång... råkade ta en påse med soyamjöl... jäsiken vad det stank i hela huset, alltså inte bara lägenheten... fruktansvärt och omöjligt att äta ens det goda ovanpå pajen ;)