tisdag 27 september 2011

Liljevalchs, löv och kollektivt projekt



Jag har den stora turen att få vara med och göra ett löv till Hemslöjdens 100-års utställning på Liljevalchs till sommaren som ska heta "Ser du löven för alla träden"!

Min lövmall finns fortfarande kvar i Uddevalla men ska väl på något sätt komma ner till mig snart!

Vad jag inte hade fattat var att det var så stort, (80 x 50 cm) ... trodde i min enfald att det skulle vara betydligt mindre... jag som hade tänkt sticka in mallen helt och hållet med tvåändstickning och göra tät och fin kavelfrans... fniss... bara att glömma och tänka ut något lite mindre tidskrävande!

2000 löv ska göras av lika många människor, sedan fördelas de på 100 träd, alltså 20 handgjorda löv på varje träd, som ska ställas ut på Liljevalch under tiden 6 juni-2 september nästa år.

Därefter ska alla löven auktioneras ut (!?) och alla pengarna ska gå direkt till att plantera ny, fräsch, välgörande VI-skog i södra Afrika!

Jättekul kollektivt projekt som bl.a DN har skrivit en liten artikel om!


Och vilken grej att kunna säga att jag har ställt ut på Liljevalchs ... fniss...
då blir jag den andra i släkten som kan "skryta" med det, min mans morfar har gjort det en gång för länge sedan och honom kan ni läsa om HÄR och HÄR!

Vill ni också vara med, kolla på Hemslöjdens hemsida om det finns några lövmallar kvar i ert län!TILLÄGG:
Det här inlägget är nu också mitt bidrag till MÅNDAGSTEMA eftersom jag tyckte att det passar så bra till temat SKOGEN!

11 kommentarer:

Gela sa...

Grattis vilket härligt projekt. Ha en fin fin dag/Gela

Hundra procent husmor sa...

Ha ha... förstår att du ångrade teknik då du förstod storleken på löv. Kul projekt till att samla in pengar för trädplantering ändå. Spännade hoppas få se vad du valde att göra med ditt löv.

Eva sa...

Här väntas på besked om jag får något. Och kluras på vad som ska göras... (Lutar åt mina "livsrutor".)
Också nyfiken att se vad du hittar på:)

Hanne Bente sa...

Flot, flot billede.
Ønsker dig en god mandag.
/Hanne Bente

Mormor sa...

Det var et fint prosjekt.
Lykke til :-)

Inge sa...

Godt skovbillede.. :-)

Helene sa...

Morsomt tre i en vakker skog!

Anki sa...

Låter som ett mycket trevligt projekt.

Mariane sa...

WOW - Det lyder som et stort arbejde ;) - rigtige flotte billeder og historie !!!

RAV OG KRAT sa...

En sjov form træet har med den udvækst. Flot skovbillede ;-)

SigridfraEnget sa...

Va kul! Härlig bild.