torsdag 14 juli 2011

Allmogeinspirerad hätta till liten baby i Kongo


Sydde en liten blommig hätta till Kongoinsamlingen igår.
(Bilden är inte vidare bra, den är tagen som hastigast med mobilen.)

Blev så inspirerad av "Maja på Husmorsskolans" fina beskrivning på den lilla antika barnhättan som hon hittade i en antikaffär i Nora i helgen.

Min lilla mössa sydde jag för hand i ett underbart blommigt tyg som jag har ganska mycket av men som jag bara näns använda till vissa speciella saker... det får liksom bara inte ta slut, för jag tycker att det är så fint!

Jag lämnade inte öppet på sidorna utan sydde ihop hättan utan glipor, fodrade med gult linnetyg och vek och sydde en veck-kant framtill och en kanal nertill och drog igenom ett rött bomullsband som knyts under hakan.

Mössan är vändbar, så om man vill så man kan välja att ha den gula sidan utåt eller den röda sidan med alla blommorna, allt efter tycke och smak.

Ska nog ta och sy några fler små hättor i andra tyger också, för det var riktigt kul och avkopplande att sitta och sy för hand i solskenet på altanen... och det gick faktiskt ganska fort och den blev riktigt söt, tycker jag.

3 kommentarer:

Husmorsskolan sa...

Hej!

Nämen oj vad roligt att du sytt en hätta med inspiration från min beskrivning! Så underbart fin den blev! Det var det jag kände på mig; att det är väldigt trevligt att sy den för hand också. Låter så mysigt att sitta på altanen i solskenet:)

Ser fram mot att se eventuella kommade hättor!

Hälsningar från Maja

Hannele på Hisingen sa...

Jättesöt.

Plupps krypin sa...

Så gullig hätta. När mina vuxna döttrar var små så sydde jag sådanna av samma tyg som jag sydde klänningar. Lagom stort arbete att sy för hand.
Ha det gott.
Yvonne