torsdag 14 april 2011

Aj aj aj...


... mina händer ömmar som attan!
I slöjdhandledarutbildningen ingår det att lära sig att fläta korgar av vad naturen erbjuder.
Hela dagen idag, har jag borrat med liten handborr, karvat med kniv och till och med använt mig av en rakbladsvass bandkniv och suttit och jobbat på en täljhäst...

... jösses, säger jag bara... och så har jag täljt ojämt antal ståndare och sedan flätat på kvistar till något som ska föreställa en korg!


Nä... någon korgflätare blir jag nog aldrig men ändå rätt kul att veta hur man går tillväga... och nu vet jag det!
Helt klart så kommer jag att värdesätta "människan och arbetet bakom korgen" på ett helt annat sätt, när jag ser en naturkorg, efter den här dagen!!!


Men nu är det dags att ta hand om mina förstörda naglar och fila till dem, efter dagens "skogshuggararbete"... är ju inte riktigt van sådant här grovjobb, Gubevars!!!

3 kommentarer:

Filifjonkan 1 sa...

Hej Skogshuggarn:::skrattar ja jag kan tänka mig hur dina naglar har fått stryk efter det du sysslat med idag men roligt säkert. Såg ett Danskt program för kanske 7 år sen ungefär på tv hur det flätades med pil ojoj så fint det blev och vilken teknik. Men det funkar inte med mina fingrar om lever sitt eget liv tycks det mig. Men jag skulle vilja kunna.

♥ Hannele på Hisingen sa...

Fina dom är.

Filifjonkan 1 sa...

God måndag på dig nu då det är "Blåmåndag" i dag påsken jagar oss,,den är i faggorna. Men ta det lugnt vi hinner som sagt ha det gott denna soliga dag + 12 grader redan nu