fredag 18 februari 2011

RETRO-BURKAR a´la 60-talet






Idag är det min tur att ta över stafettpinnen i PYSSELSTAFETTEN



och det gör jag från "LYXHUSTRUN"!









När jag bestämde mig för att vara med i Pysselstafetten och visa ett kul och enkelt pyssel så tänkte jag på en gång på de plastremse-klädda konservburkarna som var så populära runt mitten på 60-talet.





De härstammar defenitivt INTE från "den goda smakens 60-tal"... utan hör nog snarare till den lite "sämre smakens" grejer, så även på den tiden!





Men de är roliga att göra och jag minns att jag som liten gjorde sådana och gav bort till både mormor,farmor och min mormors mor.




(Min mamma var det ingen ide´att ge en sådan här burk till... hon var alldeles för kräsen... fniss...)






Då, fanns det kaffeburkar i 1 kg konserver och även som halv-kilosburkar, så mina burkar var ganska stora och användes till stick-och virk-burkar för strumpstickning och spets-virkning.





På den tiden fanns också plastbanden i massor med olika läckra färger... det var bara att välja och vraka!





Nu hittade jag plastband av samma typ på Panduro men tyvärr bara i några ganska trista färger.



Jag valde vitt och svart band till de burkar som jag nu gjorde till PYSSELSTAFETTEN.



Det här behöver ni om ni vill göra RETROBURKARNA:








  • PLASTBAND i två olika färger.










  • KONSERVBURK som ni öppnar på båda sidorna med en bra konservöppnare, så kanterna inte blir vassa, fila gärna runt om båda locken och vid behov även på insidan av burken där locken har suttit. Det går bra att fila med grovt sandpapper eller en gammal avlagd fotfil.







  • FÖNSTERTÄTNINGS-LIST finns på järnaffären. Välj en tunn som inte är så otymplig.







  • TEJP och/eller klister.







  • SAX






Börja med att linda undre lagret med färg 1 ...












... tätt och mycket sträckt, omlott runt hela burken och fäst slutet med en liten tejp-bit.









Byt till färg 2 och linda även här mycket sträckt och omlott men med en "vriden snurr" på plastbandet i mitten på burken.












Tänk på att spänna plastbandet så det sitter stadigt och ser någolunda snyggt och jämt ut.





Fäst även här sluttampen med liten tejp-bit på insidan, gärna med en sträng klister bakom sista plastbandsänden utmed hela insidan, så man senare kan avlägsna den inte alltför snygga tejpbiten när klistret har torkat ordentligt.





Vira nu locket och bottenplattan...





...runt, runt med plastbanden och knyt en snygg rosett eller två, på den rundel som ska vara lock... eller dekorera locket efter eget önskemål.





Fäst till sist en fönstertätnings-list runt burkens öppning på ena insidan och tryck ner bottenplattan i burken ovanpå listen så det blir en stadig botten.








Fäst därpå en list runt öppningen på insidan av burken som locket kan vila på.







Fönstertätningslisten glömde jag själv helt bort att köpa,



(trodde att jag hade hemma...) så jag kan tyvärr inte visa det tillvägagångssättet på bild!




Nu är 60-tals-retro-burken färdig...












...att fyllas med olika småsaker som knappar, bomullstussar, te eller vad man nu vill!












Hittade faktiskt, efter jag själv hade gjort mina burkar, en bild på en beskrivning på nätet om hur man går tillväga!














Där lindar de om konservburken först med ett tunt lager med skumgummi så burken får lite mer "stoppat" utseende.







Kommer ihåg att vissa av mina kompisar på den tiden faktiskt gjorde sådana lite rundare och mjukare burkar men har inget minne av att jag själv gjorde sådana... men jag kan naturligtvis ha fel...!?







LYCKA TILL!






Jag överlämnar härmed PYSSELSTAFETTENS stafett-pinne till bloggen...

































... som på måndag den 21/2 står på tur att visa sitt pysselbidrag!







Spännande!














19 kommentarer:

Stina / Sagolikt Pyssel sa...

Men vad snygga de blev!! :-D Jag borde ha en sån för bomull i badrummet. :-)

Och visst kommer de från samma tid som de virkade plastmattorna?? :-)

Tack för din beskrivning!!

Och trevlig helg!! :-)

Ylva sa...

vad fina de blev, har aldrig sett ngt liknande faktiskt!

Gerda-Thyra sa...

Ja visst är dessa burkar från samma tid som de virkade plastmattorna... burk för bomull, virkad rund plastmatta och virkad "hatt" i bomullsgarn för extratoa-rullen + gärna virkat överdrag till toalocket... det var grejer det!!! Fniss...
De här burkarna stod oftast på vita sminkbord i tonårstjejernas rum med just bomull eller hårspännen i.

Malin sa...

Super fin och så cool! en bra ide för barnen på fritids oxå så tack :)

Gerda-Thyra sa...

Malin: Ja det tror jag också, att det här nog skulle uppskattas av fritidsbarnen!

Henrietta sa...

Vilka nhärliga burkar!

Maleviks Rosenträdgård sa...

haha......ja där var du snabb,,,,,jag hann inte ens lägga till min egen blogg :)
OJ,,,,vad pysslig Du e :)
JÄTTEFINT
Håkan

bakom berget sa...

Hej! Va kul att du tog upp detta med burkarna. Jag minns att min mamma och moster gjorde såna när jag var liten. Då tyckte jag att dom var fula. Nu kan jag nästan tycka att dom är rätt tuffa. Jag ska ta mej sjutton ta och prova på att göra en. Den kan ju bli snygg i badrummet.
Ha en fin helg! Kram Åsa.

Gerda-Thyra sa...

Malevik:
Ja,jag var visst jättesnabb...fniss!
Förlåt att jag "trängde" mig före!

Bakom Berget: Pröva du att göra en burk... de är inte SÅ illa som man kan tro!

popetotrora sa...

Superhäftiga!! Vilken rolig och annorlunda idé!

Inga Magnusson sa...

Här står nostalgin som spön i backen! Jag har naturligtvis sett den här typen av burkar när det begav sig och när jag försöker komma ihåg hur, så blir det på teakskivat toalettbord.

Fröken Pyssel sa...

Har heller aldrig sett sådana men de var väldigt roliga!

stina sa...

det där måste jag testa! tack för beskrivningen!

Clara sa...

ÅÅÅÅH villka minnen, min farfar hade såna i badrummet.... i gult och turkos... Underbart!
Jag ska absolyt prova!

Men hur sätter man fast botten?

Clara sa...

Åh sorry, jag läste igen och fattade hur man gör ;)

HannasVirrVarr sa...

Härligt kitschiga! SÅ kul att få ta del av detta pyssel, jag är skälv för ung för att ha upplevt "trenden" men minns att jag har sett liknande hos mormor. Kul!

Och tack för din kommentar om den där haken att ta med nystanet i.

God pysselinspiration! :)

Gunilla sa...

Va kul !! såna platsbandsburkar gjorde min mamma när jag var liten kul att se igen!!

erry sa...

Åh, dem känner man igen! (fanns hos farmor o mormor osv.) Kul att veta hur man gör dem, snart kommer hela pysselbloggvärlden att krylla av dem, gissar jag! :)

Pysselfarmor sa...

Ja jisses de där gjorde jag i parti och minut på 70-talet....allt kommer tillbaka...