torsdag 10 februari 2011

Mina två olika versioner av Adolphe William Bouguereau´s "Kyssen"... eller konsten att göra en tavla!



De här tavlorna är riktig gammal "skåpmat"... jättelänge sedan jag gjorde dem!

Visar dem bara för att tipsa om hur man på ett enkelt sätt kan tillverka lite nytt på väggarna!


Den blå är monterad i en mjuk ram, som jag har sytt av linnetyg med lite guldbroderi i form av franska knutar och små tofsar.

Bilden har jag skrivit ut med hjälp av transferpapper och strukit på fröskalsbomull, broderat glorior med guldtråd och gjort vingar i cernitlera målat med guldbrons.

Den andra är ett collage med mina svärföräldrars brudkort på.
De gifte sig 1953.






Personliga "minnestavlor" är väldigt roligt att göra.

Bakgrunden består av en utprintad bild av "Kyssen" som jag rev sönder i småbitar och klistrade på en gammal tapet.

Har därefter lackat och målat bakgrunden växelvis, flera gånger för att få en gammaldags finish.
Sedan dekorerat med bokmärken, gammal spets och diverse andra saker, bl.a ormbunksblad

och andra blad och Stig Dagermans underbara dikt "Jorden kan du inte göra om" som min svärmor tyckte mycket om.



2 kommentarer:

Maria sa...

Jag gillar den där mjuka ramen med gula pluppar på. Härligt och fritt! Dikten är jättefin, den måste jag nog skriva ner någonstans...

Nina Lindh sa...

Den övre tavlan gillade jag! Jättefin.