tisdag 25 januari 2011

Virkad Kökshandduk


Min randiga kökshandduk för att torka händerna på, har min mamma virkat en gång i tiden.

Jag fick den för många år sedan och tyckte väl inte att den var något att ha direkt... men NU så har jag helt plötsligt börjat gilla den och använder den flitigt!

Kan bero på att virkat har blivit populärt igen efter alla dessa år av "töntighets-stämpel" och att även vi som är födda på 50-talet blir påverkade av det som "ligger i tiden" och kanske känner jag också en viss nostalgikänsla över alla dessa virkade föremål som jag mer eller mindre "badade i" under min uppväxt på 60- och 70-talet!?

Hur som helst så tycker jag numera, att handduken är så fin och mild i färgerna och att den är riktigt behaglig att torka av händerna på.

Den är virkad i bomullsgarn, förmodligen "Bianca", ett garn som var väldigt populärt på 70-talet och jag tror nog att det finns att köpa än i dag.

Har försökt se hur den är virkad och har kommit fram till följande mönsterbeskrivning:



VIRKAD KÖKSHANDDUK


Lägg upp 100 lm

Virka 10 stolpar, 2 lm hoppa över 2 m, 10 st, osv varvet ut. Vänd med 2 lm = första stolpen på nästa varv.

9 st, 2 lm, 10 st, 2 lm, 10 st, osv varvet ut.

Virka på detta sättet tills din handduk är så stor du vill ha den och byt garn och fördela randningarna i de olika färgerna så som du själv önskar.

Min handduk är ca. 30 x 40 cm.

Virka sedan 1 varv med fm runt hela handduken, därefter ytterligare 1 varv med 4 fm, 1 piccot (= 3 lm, gör en smygmaska i första lm) 4 fm, 1 piccot, 4 fm, 1 piccot osv runt hela handduken.

Glöm inte att göra en hanke så handduken går att hänga upp!
Kolla in fler beskrivningar och tips på "Husmorsskolans nya syförening"

3 kommentarer:

Gela sa...

Vilken härlig en. Tack för att du delade med dig mönstret. Ha en fin fin dag/gela

Dorro sa...

Så roligt att ha saker kvar att minnas till. Tack för att du delar med dig av mönstret!

Husmorsskolan sa...

Nämen vad roligt att du visade den fina handduken! Och storartat att du listat ut mönstret och "bjuder" på det! Oj, vad sugen jag blev på att virka en sådan. Kommer helt säkert att prova detta någon gång framöver! Jag stickade ju en disktrasa för en tid sedan som funkar jättebra! Kan tänka mig att en sådan där handduk blir väldigt skön att torka sig på också...

Tack för fin inspiration!
Hälsar Maja