torsdag 13 januari 2011

Tillverka ett roligt och lekfullt PROFILKORT




När jag var liten på 60-talet så fick jag en gång några jätteroliga kort av min klasskamrats storebror.

Det var någon form av reklamkort för något... möjligtvis kaffe, vill jag minnas och de föreställde en gubbe eller gumma med hatt,hår, hals och liten del av överkroppen + ett öga och sedan inget mer...istället för profilen så var där en liten, tunn kedja instoppad vid ett litet hål vid halsslutet där hakan skulle ha tagit vid och den andra änden av kedjan var nerstoppad i ett litet hål vid hattbrättet, luggen eller där pannan skulle ha börjat.


Kedjestumparna var sedan fasttejpade på baksidan av kortet.

Kedjans längd när den är fasttejpad och hålls ut i spännt läge, är ungefär så lång så den når till kortets sida.


När man sedan håller kortet plant i handen och skakar lite lätt på det, så bildar kedjan en profil med haka, näsa och mun och det blir en jätterolig uppsyn och utseende på gubben eller gumman.
Jag kom att tänka på de här korten för ett tag sedan och tillverkade ett lite snabbt för att visa barnen.

Både jag och de hade sedan en kul stund med att skaka fram urknäppa profiler på den lilla damen!

Vill du också göra ett PROFILKORT och leka lite med då och då ?



Rita hatt, hår, öga + lite överkropp med tuschpennor på en bit kartong eller styvare papper.


Gör 2 små hål. Ett hål uppe vid hatten ...



...och ett litet hål vid hakans början.

Kedjans längd...



... bör vara så lång så den utspänd når till kortets kant när kedjeändarna är fasttejpade på baksidan av kortet.

Jag använde mig av en trasig tunn silverkedja.
Hoppas att ni förstår min beskrivning och ha det så skoj!