torsdag 9 december 2010

Ljuskrävande och tålamodsprövande...


... är min mönstervirkning i svart och vitt ullgarn...men jättekul!
Jag är förvånad själv att jag lyckas hålla tålamodet uppe!
Gillar egentligen inte diagram och den här virkningen är dessutom lite åt dubbelvirkningshållet, man har hela tiden båda garnerna med sig och virkar in det garn som inte ska synas... lite småknepigt men det blir stadigt och fint... lite grand som tvåändsstickning fast det är virkning!
Det här blir nog bara en provlapp, eftersom jag har virkat lite FÖR hårt i början, som ni kan se... ska riva upp och göra "på riktigt" sedan... men övning ger färdighet, sägs det, så jag fortsätter ett tag till på provlappen!
Svart garn är ett elände att jobba med... det kräver dagsljus annars är det näst intill omöjligt att se något... man får nästan gissa sig till vad det är man gör!
Svårt för mig som helst stickar och virkar uppkrupen i soffhörnet på kvällarna.
Det vita ullgarnet köpte jag förra veckan i stans förmodligen allra trevligaste garnaffär!




TUMMELISA GARN heter den och ligger på Norra Gubberogatan i Olskroken, här i Göteborg!
De hade till och med en stor påse hundgodis bakom disken, för att bjuda besökande vovvar på!




Flora blev mer än överförtjust när butiksägaren gick ner på Floris nivå och la sig på alla fyra på golvet för att hälsa ordentligt och bjuda på de goda mumsbitarna!
För mig så erbjöd garnaffären mycket fint i garn och mönsterväg!
En liten garnaffär med mycket intressant utbud... och som sagt var... JÄTTETREVLIGT BEMÖTANDE!!
(Bilden på den stickade flaggan har jag lånat från Tummelisas Blogg!)

2 kommentarer:

Maja sa...

hej hej, vad kul att du vill vara med i min utlottnig! Om du vill delta med 2 lotter ska du länka från din blogg, kunde inte hitta någon. Ha det bra!

Filifjonkan 1 sa...

Hej GerdaThyra Men så fint du gör nu då!
Så kul skylt för garnbutiken verkligen kreativt! Trevligt när hundarna med är välkomna in till dem sen att de hälsar på dem med och bjuder på godis!Kan tro att du går tillbaks och handlar hos dem igen ..