tisdag 9 november 2010

Tisdags-Tema : HEMMAGJORT


Veckans Tisdagstema passar mig "som hand i hanske": HEMMAGJORT!

Kunde ju inte vara ett bättre tema, för mig som är en extremt inbiten "kan-göra-själv-person" i nästan alla lägen!
Jag är alltså en riktig, riktig NÖRD, när det gäller HEMMAGJORT!
Jag sysslar med så många olika material och tekniker, så jag nästan kan bli lite förvirrad själv ibland... men det är ju bara så vansinnigt kul att utmana sig själv på olika områden!

Har massor med bilder på grejer som är HEMMAGJORT... svårt att välja...
men det jag är mest stolt över att ha gjort, är nog det jag visar på dessa bilder!

Överst min Luciakrona i luffarslöjd, med tillhörande fackla, som även kallades "Medeltida höst-våldnad" under en utställning för några år sedan.
Mina Kungakronor tycker jag också mycket om!




Den sovande...
... Prinsessan på ärten i sin stora luffarslöjdssäng, med en massa madrasser och en gömd liten ärta någonstans däremellan.
Och så mitt allra första keramik-alster, Häxborgen, med de tre häx-systrarna som kikar ut genom dörr och fönster...
... och kanske även Tomteborgen med lusse-mössen som tågar utanför Tomtens hus, kan få vara med eftersom den snart blir aktuell att plocka fram ur sin kartong igen!

Fniss... jag höll ju nästan på att glömma...



... Floras fina, mjuka, varma "ull-kappa" som jag sydde till henne förra vintern och som är dags att ta fram nu när snön yr utanför fönstren!

Och för att inte vara orättvis...



...så blir det en bild på Findus små "kattunge-kläder" också!

12 kommentarer:

Filifjonkan 1 sa...

Hej Gerdathyra åh ja din lussekrona som är så himla fin tänkte på den härom dagen satt o kikade på luciatåg att köpa då mindes jag plötsligt de du gjort fick inte du ett tvinslag med den eller hur var det någon som skulle ha den på sig. Ja du gör så mycket fina saker så de tär inte klokt . Sängen prinsessan på ärtens säng eller kanske Findus skulle uppskattat den som sin fniss,,,

Gerda-Thyra sa...

Filifjonkan!
Jo det stämmer, TV hörde av sig och ville låna luciakronan i direktsändning på Luciadagen!
Och klart de fick... det var jättespännande!
Prinsess-sängen med prinsessan är såld och det är INTE Findus som köpte den... fniss... han hade nog inte råd!

Gerd Karlsson, Blomstallet sa...

Så himla fina saker allihop,jag har också försökt mig på en kungakrona men den blev inte färdig..

kullefotoblogg sa...

Oj vad flitig du är, kul :)
Så många fina grejor du gjort.
Ha en fin dag.
/Helena

Carina sa...

Vilka vackra saker - hemmagjorda!
Ha en underbar tisdag.
Kramen.

Anki sa...

Oj vad du är duktig!! Vilka fina saker!

Pialotta sa...

Vad du är händig o flink i dina fingrar och Idéer .. så mycket snyggt du gjort:) Passande.. javisst:)

SoF@Blindstyre.se sa...

Ett perfekt tema för en konstnärsmänniska ser jag.

För mig som har "tummen mitt i handen" så blir det inte mycket av sånt här hemma.

Så jag fick tänka lite annorlunda runt ordet hemmagjord. ;)

Varma snöiga hälsningar!

Beppan sa...

Så vackra saker du tillverkar!! Fantastiskt vilken skaparkraft!!!
Och snygga bilder dessutom....

Pysselfarmor sa...

Det var skojigt att se alla dina hemmagjorda saker...vi påminner om varandra...jag grejar också med det mesta...

http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/

Lisa sa...

Oj så mycket fina saker du gjort!!! Fastnade för Häxborgen!!

catja sa...

Jag gillar de här:
http://helenej.blogspot.com/2008/12/nu-kan-kung-bore-komma-bst-han-vill.html

Sådana skulle jag vilja ha...