fredag 29 oktober 2010

Fattigmansspets!


Har sytt dessa "flärpar" SÅ många gånger ...
...och tänk, inte visste jag att det heter FATTIGMANSSPETS och att det är en gammal, gammal teknik, från den tiden då riktig spets bara var förbehållet de riktigt burgna människorna i samhället!

Det fattiga folket och andra "mitt-emellan", som inte tillhörde det översta "finaste skiktet", fick finna sig i att dekorera sina kläder efter bästa förmåga, om de ville känna sig lite fina.

Av den anledningen kom Fattigmansspetsen till!

HÄR finns en jättebra beskrivning på hur man går tillväga!

4 kommentarer:

Karin sa...

Himla snyggt och enkelt. Jag har aldrig sett en fattigmansspets tror jag, eller så har jag kanske bara inte lagt märke till nån. Det är ju ett väldigt bra sätt att ta tillvara rester. Man kan ju blanda olika tyger och färger och få färgglada, fina band.

Husmorsskolan sa...

Oj, vilken bra grej! Hade inte heller sett det tidigare... Spännande med bakgrunden till tekniken också. Det där måste jag testa någon gång. Borde bli fint som hyllbård!

Hälsningar från Maja

KLOCKARBARN sa...

Detta har jag också missat tror jag. Det är ju mycket arbete med den och fint blir det. Skulle kunna tänkamig att det vore snyggt på väskor och t ex på livet i en klänning.

Hemmafrun sa...

Åh, vilken fantastisk teknik. Jag tror att en av blusarna som jag tänkt sy ska just få en sån. Det är så fint att gamla tekniker kan leva vidare och inte bara dö ut.