onsdag 8 september 2010

Tvåändsstickning


Har på senaste tiden blivit lite sugen på att lära mig tvåändsstickning.
Tänkte att jag ju kunde gå en kurs... letade bland höstens kursutbud... och visst fanns det några småkurser att gå... men inte förrän i oktober!
Alldeles för lång tid att vänta för mig, när jag har fått lust med något!
Vad göra?
Jo, biblioteket, denna fantastiska instutition, fick sig ett besök igår eftermiddag!
Både Stadsbiblioteket och Guldhedens Bibliotek blev det och jag fick tag på sammanlagt 3 böcker om tvåändsstickning!
Gamla tummade häften och böcker... är nog fler än jag som har försökt lära sig den här sticktekniken via dessa små skrifter.
Bänkade mig sedan i soffhörnan med strumpstickor, garn och beskrivning!
Hund, katt, hamster och övriga familjemedlemmar gjorde bäst i att hålla sig undan och bara vara tysta!
Efter ca. 5 timmar hade jag lyckats lägga upp med Uppläggning 1, sticka rätstickning, avigstickning,krokvarv och kedjegång!
Det här blev resultatet:


Knappt en tummetott ens en gång, under 5 timmars kämpande!
Det tog tid, fingrarna spretade åt olika håll och var i vägen... betedde mig hur klumpigt som helst... men till slut kändes det som jag fick kläm på tekniken!
Och jag fattar nu att TVÅÄNDSSTICKNING är något som kan bli som ett begär!
Och det blir ju SÅ himla vackert!
Jag är stolt som en tupp, över min fina fina "tummetott"!
Tänk, den dag som jag har knåpat ihop "mina drömmars vantar", den vackra Rättviksvanten, då spricker jag väl antagligen på riktigt!?

3 kommentarer:

Filifjonkan 1 sa...

Hej GerdaThyra,
Men så fin den är din tummetott men 5 timmar ojo sådant slit men verkligen bra gjort av dig, Jag fattar ingenting men vad gör det inte ett skvatt.Men vad jag förstår är att det är svårt, Således köper jag mig mina fingervantar maskinstickade,,suck och alls inte så fina som dina..

Ann Granlund, textiltryckare sa...

Hej Helene!
Jag fick brev av dej idag :-)

mary-ann sa...

är oxå sugen på att lära meg,men vette sjutton om jag har tålamodet till det :) men din tumme blev ju fin...