tisdag 4 maj 2010

Tisdagstema : VATTEN



Tisdagstemat är VATTEN.


För mig är det havet som gäller... uppvuxen vid norrlands kustband som jag är, med Bottniska vikens bräckta VATTEN ... Luleås Norra Hamn utanför mitt flickrumsfönster, det skimrande vågskvalpet och båtlivet runt min "sommarö" i Västerbotten och mina fiskande och lotsande förfäders "arbets-VATTEN" i Ångermanland.


Numera har jag tyvärr inte den naturliga närheten till VATTEN... måste liksom "ta" mig till ställen med VATTEN... och då är Klippan och Styrsö de ställen som jag oftast väljer, när det "inre behovet" av VATTEN pockar på, här i Göteborg.


Sjöar är också fint... men kan inte jämföras med havets storhet...


Min mormor - fiskarhustrun, brukade alltid säga:


"Havet är grannt men nyckfullt... hon ger och hon tar efter sin egen viljekraft"


6 kommentarer:

Karoleen sa...

Visst är det vackert med gamla bryggor, jag bara älskar foton på gamla bryggor.

Carina sa...

Otroligt vackert med vatten! Men det har respekt med sig...
Ha en underbar tisdag.
Kramen.

mimmi sa...

din mormor var en klok kvinna ser jag :) Havet är så vackert ..men man skall passa sig för det också :)

Pialotta sa...

Samma här, mina förfäder på pappas sida var fiskefolk.. Tillbringade somrarna på Landön när jag var barn. Sydkusten, Skåne, halvö:)
Härliga bryggor så fina minnen:)

Flaming Fiona sa...

få saker känns så mäktiga som att sitta vid havet och höra hur det dundrar... lika delar vackert som skrämmande!

Danielathunberg@hotmail.com sa...

Härlig bild, ser kalt men inbjudande ut.