söndag 21 mars 2010

Stig Lindberg-ägg





Nu får nog min lilla samling av ägg med mönster från Stig Lindbergs produktion, vara klar för den här gången.

Det är pilligt att måla ägg... hade väl egentligen tänkt att göra 6 ägg totalt nu till påsk men jag kan inte bestämma mig för om jag ska måla den blåprickiga Adams motsvarighet, rödprickig Eva eller den rödbladiga Salix med svart motiv?!

Eller kanske svart/vita Domino fast i den turkosa versionen...??

Och jag har ju inte målat något Zebra-ägg, heller...!

Ja... vi får väl se hur det blir...

... men jag tror bestämt att mina ägg ska få äran att hänga och dingla i mitt fina Olivträd över Påsken, det blir nog bra!
(Och för övrigt så slog det mig att detta är återvinning det med... OM man blåser ur äggen försiktigt så det inte kommer med en massa saliv också, så kan man ju baka sockerkaka, pannkaka eller vad man nu vill... och kvar blir skalet som man egentligen slänger eller lägger i komposten... fast i komposten gör det ju nytta också, förstås...)

11 kommentarer:

marlenes.nu sa...

Det trodde jag var en självklarhet att innanmätet tog tills vara. minns en grannfru som inte visste vad hon skulle göra med de "gamla" gardinerna när hon bytte till nya inför säsongen. Behöver jag säga att mor min förfasade sig över denna kvinna.
Äggen blev snygga även om Lindbergs för mig mer handlar om skön nostalgi än om skön estetik. Fast de är sköna att vila ögonen på.... lugna på nåt sätt.

Gerda-Thyra sa...

Jovisst är det självklart att ta tillvara själva äggen... MEN... mina första ägg skulle jag deffenitivt inte använda till matlagning och bjuda någon människa på... de blev liksom besudlade med mitt eget spott... så ska man baka och laga mat på äggen, gäller det att blåsa mycket försiktigt och vara väl medveten om vad som händer i urblåsningen!

Ewa`s Galleri sa...

Måste berömma dig igen jättefina, men tycker du ska måla eva mönstret också

Lillemor sa...

Å så fina ägg! Kan inte se nån favorit - alla lika vackra. Vi målar också ägg till påsk med alla barn och barnbarn, men det konstnärliga värdet blir dock ringa...

Filifjonkan 1 sa...

Godmåndag på di åh njuter av dina härliga ägg Min mor gillade det hela skarpt. Samt ett par väninnor med .Porslin oh Stig Linbergs alster är ju enorma det var ju en enormt kreativ herre. Han har ju givit så mycket åt eftervärlden i det mesta materialen.

Monica Hansen sa...

Sååå snygga!

♥ Hannele på Hisingen sa...

Helt underbara.

♥ Hannele på Hisingen sa...

P.S.
Klart an man steker innanmätet som pålägg, med kaviar på, eller bakar en sockerkaka..

♥ Hannele på Hisingen sa...

P.P.S.
August Strindberg odlade små plantor i äggskalen...

Merja sa...

Vilka konstverk!! Kan inte ha varit lätt. Mycket fina!! Klart att man gör något av innandömmet:)

Tiol sa...

Herrejösses , jag trodde du hade köpt dessa som jag först trodde var porslinsägg, tills jag läste vidare, och förstod att det var DU som målat dessa ägg. Duktigt gjort, de är verkligen så vackra.
Kram//Tina