fredag 19 mars 2010

Som det "barn av min tid" jag är...













... och med unga, trendiga föräldrar som "satte bo" i samma veva som den fantastiska
utställningen H-55 visades, så har det naturligtvis påverkat mig!

Tokglad blev jag när jag såg tipset HÄR om att måla påskägg i Stig
Lindbergs anda... varför har jag inte kommit på det själv... jag som bara ÄLSKAR Stig Lindberg och hans
mönster?!

Är uppvuxen med SPISA RIBB som teservis och ADAM som kaffeservis som
vardagsporslin i köksskåpen där hemma... så det blev de mönstren, som fick bli
mina första pilliga försök till att kanske så småningom få ihop en hel serie av
Stig Lindberg-ägg.

Ett helt tjog...? Ja, vem vet... det finns ju hur mycket som helst att
plocka ur av hans enorma produktion!

Som ett BERSÅ-ägg, t.ex...


...visst blev det fint!?



12 kommentarer:

♥ Hannele på Hisingen sa...

Superfräckt.

Hanneles traditioner sa...

P.S.
jag länkar till dej

♥ Hannele sa...

P.P.S.
jag fanns egentligen inte då ;)

Gerda-Thyra sa...

Vaddå... inte fanns...???
Du är ju lika gammal som mig, till och med äldre om jag inte minns fel...??!!
Nu blir jag nyfiken på tankegångarna på Hisings-sidan!

Filifjonkan 1 sa...

Ja så härligt Min första servis var ju berså har fortfarande ett par äggkoppar kvar i den resten är borta Sen hade jag Adam som mattallrikar till vardags det var ju så De sista ja hade 4 st sålde jag på tradera för 780 kr. det är ju budgivning satte ut dem för 100 och de rök upp så pass men hans grejor går åt likaså Marianne Westmans pytsar och karotter har sålt många udda sådana för stora pengar, Inte klokt ju sån efterfrågan på dem men roligt de där med äggen skall testa om jag kan få till berså som påskägg men jag är så darrig så det blir väl asplöv istället skratt ha det bra denna helg med en klapp till dina 4 fotade från mig

Gerda-Thyra sa...

Hannele!
Jag fanns ju själv inte riktigt då vid H-55, tyvärr... en utställning jag annars gärna hade sett med egna ögon... men jag låg i alla fall i mammas mage!

Filifjonkan!
Berså-ägget håller jag på och målar nu!

Hannele på Hisingen sa...

(jag kom till Sverige 1971 och
har inga personliga Stig Lindbergs minnen :)

Filifjonkan 1 sa...

Meeen da...så fiiint det blev Nostalgi för mig att se servisen igen. Den hade man i första giftet i sin gröna ungdom ja vilka tider du har ju målat det så jättefint,,skulle inte jag fixat,,undrar om jag får kopiera den bilden av dig?

Gerda-Thyra sa...

Filifjonkan!
Klart du får!

Ewa`s Galleri sa...

Helt underbara
Jag älskar också Stig lindbergs porslin
Tycker mycket om Eva koppen

♥ Hannele på Hisingen sa...

Wow! (Vi är nu fyra generationer kvinnor som bor på Hisingen :)

Filifjonkan 1 sa...

Åhh tack söta rara du för bilden kramar jättemånga till dig, skall visa min mor det med .