söndag 31 januari 2010

Studerade LCHF på både "längden och tvären"...




... gjorde jag "hela" lördagen.

Kom fram till en hel del och har bestämt mig för, att det är en OK metod för mig, om jag får göra om den en liten, liten aning på "mitt eget sätt", bara!


Verkar vara rätt sansad och ge mycket utrymme för både fest och vardag.


Man har ganska stora valmöjligheter, bara man håller sig borta från socker och bröd och liknande... vilket i och för sig, kan vara ganska så svårt, men man överlever nog!


Mycket fett...?


Ja, där får man nog tänka om lite... men jag tror att egentligen menas det inte att man ska VRÄKA PÅ med fettet, utan kanske bara inte vara så himla rädd för det naturliga fett, som förr var vanlig i vår föda och som på senare tid har ersatts med konstiga kemiska ämnen och lightprodukter.


Fast tipset att bre smör på ostskivor och äta som "smörgås", det avstår jag ifrån... då lägger jag hellre ett par skivor ost på några gurkskivor och låtsas att det är små goda kex!

Och frukt KAN jag bara inte avstå helt ifrån...

Har lusläst bloggen: "Vägen från 137 kg" där Anna Jacobsson berättar om sin viktnedgång... hela 60,2 kg!


Jättebra blogg med många tips och goda recept!




Anna har också gett ut en bok som grundar sig på inlägg från bloggen, tyvärr är boken slutsåld, men kommer kanske i nytryck så småning om.

En annan blogg med tips och LCHF-recept är "Stickebloggen", som skrivs av Monica som har gått ner 29 kg under förra året!


Lika så "Allt om LCHF för nybörjare", jättebra information!


Så, det finns en hel del "studiematerial" på nätet att söka sig till, om man är intresserad av att veta mer om LCHF.


Själv så har jag köpt "Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-KOKBOK"...




...fina bilder och matnyttiga recept och med en kolhydrat-tabell i slutet av boken.


Jag åt god mat hela dagen igår och kände mig mätt och belåten, kostade till och med på mig ett glas vitt torrt vin till middagen som bestod i ugnsstekt kotlettrad, lite vitlökssmör och blandad sallad... och som "lördagsgodis" senare på kvällen: en skål med varma hallon och en klick vispgrädde utblandad med keso... mums!

Det ska nog gå bra det här, både hoppas och tror jag, i alla fall!

Kan andra, så ska väl även JAG kunna gå ner några kg...eller hur!?
Jag är inte ute efter att bli smal enligt vad som menas med begreppet "smal"... utan är gärna lite rund och småknubbig... men, det får ju vara någon måtta även på MIN rultighet, speciellt när jag är matte till en Italiensk Vinthund!
Har ni förresten tänkt på, hur vansinnigt SVÅRT det är att fotografera mat, så det ser någolunda aptitligt ut!?








3 kommentarer:

Monica Hansen sa...

Toppen G-T! Du kommer klara det! bara efter någon vecka börjar sötsuget försvinna så håll ut:)

Din tallrik ser jättegod ut!

Pernilla sa...

Tips om en insperationssida med många LCHF recept och information.
LCHF Recept

malou sa...

har du läst min adress - jag blev så glad. kan just nu inte skriva så bra.
Malou Fält
Bøkeveien 2
NO-1771 Halden
Norge

ha en fin dag :-)