måndag 11 januari 2010

FESTKRONA, GRANNLÅTSKRONA ELLER KRIMSKRAMSKRONA...




... man kan väl kalla det vad man vill.

Jag har länge varit sugen på att tillverka en s.k "festkrona" som man som familjetradition, kan hänga fram till födelsedagar och andra festligheter i hemmet.


Det blev en krona enligt Kajsa Vargs recept: "Man tager vad man haver" och helt klart har jag inspirerats av en hopblandning av allmoge-brudens GRANNLÅTS-KRONA och det lite nyare påfundet FEST-KRONA.

Som stomme har jag ett tidigare misslyckat luffarslöjdsprojekt, som jag hade sparat på för ev. kommande behov... och det kom ju väl till pass nu!

Har sedan bundit på olika vävda band och handvirkade gamla mellanspetsar runt om, som jag hade liggande bland mina textila skatter.

Sytt på omaka gamla knappar från knappburken och dekorerat med hängen som jag har tillverkat av kakformar och pyntat med pärlor och prismor.

Jag har haft förfärligt rolig medan jag har skapat denna krona... har lust att göra flera kronor nu på en gång, bara för att det var så himla kul att komponera ihop den här!


Men jag får naturligtvis sansa mig, får väl se senare om det blir någon eller några lite senare... kanske jag kan ha med ett par till "10 Slöjdares" utställning i sommar!
Idag ska den här festkronan få hänga framme HELA dagen för våra tvillingarna fyller år idag!

HIPP HIPP HURRA för I och J idag!

6 kommentarer:

Vinkar neråt gatan till I och J sa...

Ett hipp hipp hurra från mej oxå

Filifjonkan 1 sa...

Hej GerdaThyra.
Ja du r då full av idéer. Den var ju kul ju. Roligt ta fram just som du sa vi speciella tillfällen ha det så bra nu

Tussegumman sa...

Mysigt att ta fram en krona som tradition. Ha det gott/Kramar Tussegumman

Nina sa...

Hurra för döttrarna! Och fina kronan!

Fin i Formen - Margrethe sa...

Så spennende og fin krone!

luffarmia sa...

hejGerda-Thyra.
vilken tjusig krona minsann!! jag är också förtjust i den här proportionen med ett långt hänge. Jag gjorde några julmobiler i typ "den modellen" som jag tyckte blev vackra men dom sålde ingenting?...så dom har jag tagit hem till mig själv igen hmm.
Himla snygg blev din iallfall.
Mvh Mia