måndag 4 januari 2010

ABC-LEK : B som i Broderade Bokomslag och Blommiga Ballerina tofflor







Mitt bidrag till veckans ABC-LEK, som är bokstaven B, är:





BRODERADE BOKOMSLAG OCH BLOMMIGA BALLERINA-TOFFLOR!




För några år sedan så "lekte" jag lite med olika tygprover, tyll, löv och diverse andra saker...broderade och stod i... hade tänkt att det skulle bli 4 st brodericollage som skulle sammanföras till en helhet:


DE FYRA ÅRSTIDERNA...


...men någonstans på vägen så kom jag alldeles av mig...
Någon som känner igen sig? Fniss... Man går in för ett projekt med liv och lust... och så slutar det med... ingenting, liksom!
Bidde inte ens en tummetott... bara ligger där till ingen nytta och ger en dåligt samvete om man skulle råka få syn på det!




Men nu har jag bestämt mig för att göra bokomslag till kollegieblock i A5-storlek av de två broderierna som blev klara!







Sommar...







Höst...




Blommiga sommartofflor i Ballerinamodell sydde jag i somras...







Hade och har fortfarande ganska mycket av detta illröda blommiga tyg, så jag får sy mig ett par nya, för dessa har jag tassat sönder för ett bra tag sedan...







...likaså dessa "fintofflor", i olika gröna nyanser med en rosa sammetsros uppepå foten! Får nog sy mig ett par till av den varianten också...för just nu har jag inga tofflor alls, utan stjäl makens och sonens jättestora fårskinnstofflor och travar runt med! Inte speciellt vackert, men varmt och skönt... fast det är klart, de kanske vill behålla sina egna tofflor, speciellt som jag har gett dem tofflorna i julklapp... fniss

8 kommentarer:

Jeanette sa...

Wow, har du gjort tofflorna själv? Jag är jätte imponerad!!!!! Har länge varit sugen på att filta mig ett par men inte haft något mönster ( hade tänkt filta tyget och sedan klippa och sy ihop dem). Hade knasig lust att göra dem i modell snabel-skor du vet sådana där Tusen och En Natt varianter.....i illgrönt med knallrosa dekorationer. Sedan skulle jag traska runt i dem så fort jag var på dåligt humör. Fniss. Då hade jag säkert mått mycket bättre .... eller åtminstone varnat alla att inte bråka med mig... He. he! Men som sagt inget mönster.Har du något tips? Var har du fått tag på ditt? Går det att kopiera tro?

Jättefina bokomslag oxå! Du är verkligen jätteduktig. Beundrar dig för att du gör något av dina surdegar och ofärdiga projekt. Jag vet inte huuuur mycket jag har liggande som aldrig blev något. Speciellt påbörjade stickningar...

Kram på dig
Jeanette

Nina på Johangården sa...

Hrm... vissa saker ligger länge och glor anklagande på en. Mycket länge *fniss*

Fina grejor du gör. Vad använder du för mönster till tofflorna? De ser så härligt runda ut i tårna och det behöver jag.

Det blommiga tyget har jag också... fast bara en liten snutt är kvar av det.

Nä, tillbaks till min läxa.

Hanneles paradis sa...

mysiga tofflor

Strumpstickan sa...

Blomstertofflorna är unnnnderbara!

Marika på Odlingspyssel sa...

Blir också helt matt, har du gjort tofflorna själv? Hur gör man skor själv? Är det inte svårt att få till sula, läst, tja vad de nu kan heta? Måste vara jättesvårt. ballerinorna är jättesöta, blir så nyfiken på hur du har gjort....

Tina sa...

hej
tjusiga tofflor vad duktig du är. har du inget mönster eller vet du var jag kan få tag på ett. Så fiiiina dom är.
tina

kafferepet sa...

Hej! MEN SÅ HIMLA FINA! Jag vill också göra såna! Hur gör man! Välkommen till mitt kafferep!

gerda-thyra sa...

Alla ni som frågar efter mönster till tofflorna: Det finns ett liknande mönster i boken Tildas hus!
De tofflorna blir också jättefina! Mitt mönster har jag gjort efter resterna av ett par gamla ballerinaskor i skinn som jag hade någon gång på 80-talet.
Lycka till!