tisdag 22 september 2009

Tisdagstemat : "GRÖNT ÄR SKÖNT"



Veckans Tisdagstema är "GRÖNT ÄR SKÖNT"!




Det här är vad jag kunde hitta bland det "GRÖNA" i mitt kylskåp idag, inte så illa, tycker jag själv!




Det fanns faktiskt lite mer också... bl.a en halvgnagd gurka och ett knippe "tråk-torra rädisor", naturligtvis lök, rödlök och vitlök m.m.



Jag försöker alltid ha frukt och grönt hemma men idag var det kanske "lite" mer och framförallt lite annorlunda grönsaker som t.ex den lila blomkålen och den limegröna knottriga kålen.



Jag var nämligen och shoppade på "Bondens marknad i Haga" i lördags... mysigt... och gott!



Ni som har möjlighet, gå dit och smaka på getosten... den är fantastisk!



"GRÖNT" innefattar ju även andra växter...





... som t.ex Älghornsbräken!
Har länge velat ha en sådan men alltid tyckt att de är så himla dyra... så döm om min förvåning när jag i fredags sprang på en fyndlåda utanför en blomsteraffär...
DÄR STOD DEN...
min ÄLGHORNSBRÄKEN ...
OCH DEN KOSTADE BARA 25 KRONOR...JIPPIE!!!
IBLAND HAR MAN EN KOLLOSAL TUR, ELLER HUR!?
Igår lagade jag SVAMP-OST-KAKA till middag.
Jösses... så himla gott det var!
Här kommer receptet:
Blanda 200-300 gr färskost, typ naturell Philadelphiaost
med 2 ägg och ev. några msk riven parmesan + en näve färska örtkryddor som t.ex persilja, basilika och oregano eller vad man har hemma + några hackade oliver.
Stek ca. 500 gr blandad färsk svamp i tärningar, jag använde kantareller och champinjoner, salta och peppra.
Blanda i hälften av den stekta svampen i ostsmeten.
Klä en liten form med bakplåtspapper och häll i smeten i formen.
Svisch in i ugnen ca. 180 grader i ca. 30 min.
Häll resten av svampen över och NJUT med en god sallad och ett glas vin!
UNDERBART GOTT!
Passar jättebra på buffe´bordet!

8 kommentarer:

Madame sa...

Åh det var fint og med en dejlig opskrift oveni! Det lyder som et spændende marked i Haga :-)

LottaM ..ღ sa...

Här var det mycket gott av allt det gröna. Bra tolkning.

Ha en bra dag!

Hanneles paradis sa...

Läckra bilder. Härligt med Bondens Dagar. Dottern beställer en låda från Gröna Gårdar varannan vecka, hon är väldigt nöjd.

Pialotta sa...

Härligt inlägg med bilder på det gröna och sköna Gerda-Thyra.. Grönt är verkligen skönt oxså för magen.. finns så mycket gott just nu och nyttigt. Härliga bilder och recept.. gillar:-) / Pialotta

Randi sa...

Så mycket nyttigt och skönt grönt du bjuder på!
Verkar mysigt med Bondens Marknad.

christermagister sa...

Nej, det var verkligen inte illa! Grönt är både skönt och nyttigt!

Viola sa...

Oioioi! Her var det mye fint, mye godt, mye sunt, mye grønt! Den svampostkaken skal utprøves! :) Og så herlig den katten som ligger mellom alt det grønne :)

Monica Hansen sa...

Ja, visst är det toppen med buffémat:)

Svampostkakan ser jättegod ut, och det blir alltid extra gott med parmesan, mums!