tisdag 1 september 2009

Tisdagstema : ÄTBART




Tisdagstemat är ÄTBART.
Tidigare i somras, så bestämde jag mig för att försöka gå ner några kilo (läs:ca 10 kilo) i vikt med hjälp av den så kallade LCHF-metoden, ni vet lite kolhydrater men mycket fett.
Jag blev så inspirerad av Monica på bloggen STICKAT & UNIKT, som har gått ner runt 20 kg på bara några månader, med den metoden.
Hon har verkligen varit skitduktig och tydligen jättekonsekvent och metoden har uppenbarligen funkat perfekt för henne!
Monica har precis startat en ny Blogg, där hon skriver om sin viktnedgång och där hon frikostigt delar med sig av sina olika LCHF-recept!
Bröd ingår ju (tyvärr) inte i den här dieten, men jag fick ett tips av en bekant om att man kunde "baka" linfrö-kex och på så sätt, få något som i alla fall liknar en smörgås.
Receptet är ca 0.75 dl linfrön hopblandat med 1 äggvita + lite salt.
Stek med lite olja eller smör, i "små plättar" i stekpannan på ganska hög värme.
Det kan vara lite svårt att vända dem, men om man "duttar och putter in" med stekspaden runt omkring plättarnas kanter så går det ganska bra.
De blir hårda och knapriga,litegrand som knäckebröd, smakar inte så himla mycket men är ändå rätt OK i brist på annat... fniss...
(Hur det gick med min egen bantning, då?
Jo... det höll tyvärr bara i 4-5 dar, sedan var det kört...
...får väl sätta igång igen, fast kanske på ett lite annat sätt och vara betydligt mer ståndaktig den gången!
Jag har nämligen hemskt svårt för att avstå från frukt... så det får bli en "diet med lite blandad kompott" ... i dubbel bemärkelse...fniss...!
För har man som vi, köpt en Italiensk Vinthund så får man ju se till att man liksom "klär i hunden" om ni förstår vad jag menar!? )

9 kommentarer:

Carina sa...

Det ser ju helt klart ätbart ut...men nog hade jag saknat brödet. Nej, mitt tips är ät mindre av allt och motionera mera!
Lycka till!

Sirpa sa...

Din sista kommentar där om hunden var ju kul;-) Jo, det brukar ju heta sådan herre sådan hund, men det kanske löser sig nu när du får motionera med hunden!

Sommertid sa...

Ät normalt tycker jag, men mindre protioner och massor med vatten..och motionera massor..och med lilla Flora så måste ju du ut och gå en hel del..så med lite tid här så ser du tecken på bättring.

Monica Hansen sa...

Goa dig så snällt du skriver om mig:)

Receptet på linfrökexen ska jga absolut prova! Kanske det blir gott med lite havssalt och stötta brödkryddor som anis och fänkål i?

Du klarar det också om du bestämmer dig för det. Man kan äta hallon och blåbär...

Anna sa...

Lycka till!

Ätbart ser det iaf ut att vara.
Själv har jag på 10 veckor minskat med 9 cm runt midjan. Med vanlig husmanskost. Det jag gjorde var att jag började motionera fortare :D

// Anna

Anders sa...

Härligt. Pluspoäng för att du lagt brödet så att det ser ut som en Brynäs Hockey-logotyp. :D

Gunnels blog sa...

Ser gott ut! Skulle aldrig klara en sådan diet, eller andra heller faktiskt. Jag behver också bli av med lite extra, speciellt efter sommar och semester. Jag kör det gamla beprövade; lite mindre fett och sött och promenader. Har ingen hund men lyssnar på talböcker istället

Monica Hansen sa...

Nu har jag provat och mina blev inte alls lika snygga..

http://fettgott.blogspot.com/2009/09/aggsmor-ar-gott.html

bantningspiller sa...

nice blog