lördag 26 september 2009

Har visst glömt bort att det här är en hantverksblogg!




Det har inte blivit mycket "hantverkande" här inne på sista tiden, det var ju liksom DET som var meningen när jag började blogga en gång i tiden... sedan "flippade jag tydligen ut" och det blev mest olika "veckodagsteman".


Nu har jag i alla fall pysslat litegrand...och här kommer ett litet tips på tröjstickning till Vinthund!



I somras så började jag sticka en hundtröja med flätor på till Flora, men hon var så liten så jag visste inte riktigt HUR stor jag skulle göra tröjan och så började jag tveka eftersom flätmönstret faktiskt är lite krångligt att sticka... så nu har jag stickat en "provtröja" i en betydligt enklare variant att ha som mall till kommande hundtröjor.
Har sticka den i ribbstickning, 2 rm 2 am, för bästa passform.



Vinthundar har ju litegrand en annan kroppsbyggnad än andra hundar, så det finns inga direkta mönster som passar, utan jag har fått "lägga till och dra ifrån" efter bästa förmåga.



En Vinthund är på något sätt LÄNGRE i kroppen, samtidigt som den är slank och smal... liksom lite utdraaaagen och med höga ben och lååång hals...



Så nu har jag stickat efter minsta storleken men gjort längden efter mellanstorleken, med lite små justeringar, för att tröjan ska passa just nu, på en 3 månaders Italiensk Vinthund.



Sedan när hon blir stor så blir det väl till att sticka mellanstorlekens upplägg och största storlekens längdmått skulle jag tro!
Nu vet jag i alla fall hur jag ska göra, så då fortsätter jag med den fina flätade tröjan!




6 kommentarer:

Gunnels blog sa...

Vet du jag tycker det är bra när bloggen utvecklas med oss, följer oss, ägnar man sig inte åt hantverk för tillfället för att livet innehåller annat så kan ju inte bloggen innehålla det heller? Då blir det krav, tänkte själv nästan lägga ner ett tag när jag inte tyckte att jag hade något att "leverera" något att visa upp, bara bilder, men så tänkte jag; det är ju så mitt liv ser ut just nu,mest bilder inte så många färdiga alster. Men idag har jag moterat hela dagen, så nu finns det snart (kanske) nya saker att visa på bloggen. Om du har vägarna förbi på första långgatan denna veckan så ställer min broderigrupp ut i fönstret på Art College, Folkuniverstitet

Monica Hansen sa...

Flora blev jättefin! Visst är det roligt att sticka och hitta på lite så det passar:)

Gunnels blog sa...

det är bara en "fönsterutställning" men ganska stora fönster 2 st, så du kan gott ta med hunden (dock inte in i himlen ;-))
Alltså, man kan bara titta utifrån, inte gå in !!! Och jag är där imorgon när vi hänger men inte annars. Vet inte om den ska tas ner på fredag eller nästa måndag morgon, vi glömde fråga om det ;-) vi har haft ett par gånger där förut och det brukar alltid vara en vecka var, längre fram på terminen är det för eleverna som går heltidsutbildningarna där!

HaGu sa...

Oj vad fin. Nu fryser inte vovven i höstrusket. Hade en liknande "tröja" till min jack russel terrier men hon fastnade överallt eftersom det inte var så långt ner till grenarna. Hon blev lite generad över det så hon får vara utan ett tag:-)))

HaGu

Hanneles paradis sa...

(det är bara du som sagt att det är en hantverksblogg :)

Anonym sa...

mycket intiresno, tack