tisdag 18 augusti 2009

Tisdagstema : STILLA



STILLA står Evert Taube och spejar ut över Järntorget i Gamla Stan.
Han finns som staty, här i Göteborg också... bredvid Operan står han och blickar STILLA ut mot Vinga.


"Nocturne"


Sov på min arm!
Natten gömmer
under sin vinge din blossande kind.
Lycklig och varm
snart du drömmer,
flyr mig i drömmen som våg flyr vind.
Fångas igen.
Flämtar. Strider.
Vill inte. Vill.
och blir åter kysst.
Slumra min vän!
Natten skrider.
Kärleken vaktar dig ömt och tyst.

Sov på min arm!
Månens skära
lyftes ur lundarnas skugga skyggt,
och på din barm,
o, min kära,
täljer dess återglans timmarnas flykt.
Helig den frid
hjärtat hyser
mitt i den virvlande blodstormens larm!
Slut är din strid.
Månen lyser.
Vårnattsvind svalkar dig. Sov på min arm!


Fler STILLA Tisdagstemabilder finns HÄR!

11 kommentarer:

kullefotoblogg sa...

Ja, han står garanterat stilla :)

Madame sa...

Haha, ja, han står vist ganske stilla :-)

Ulrica sa...

Ja, numera står han väldigt stilla:)

foto CHIP sa...

Stel och stilla och en sann poet :)

LottaM ..ღ sa...

Denna man har jag mött flera gånger vid Oprean. Stil going strong med sin musik.

Ha de gott!

Ebba sa...

Viss var han en underbar diktare. Tur att vi har hans visor kvar.../C

Monica Hansen sa...

Kul!

tallrotsmarie sa...

han har jag sett några gånger =)

Evas konstsida sa...

Hej igen :)

Vacker staty och vacker dikt.

Jag vill gärna komma igång jag också med studierna.

Jag kom in på Desktop Publishing men jag hade tyvärr inte råd att köpa de tre programmen som man behöver. Synd att skolan inte lånar ut programmen.

Hur gamla är dina barn? Skönt att du kan hjälpa dem nu, när skolan inte kommit igång riktigt än.

Ha det gott

kram
//Eva

Hannele sa...

många fina låtar, minns inte, om Evert blickar åt rätt håll..

Hanneles paradis sa...

hittåt