tisdag 28 april 2009

Tisdagstema : STOR OCH LITEN




Tisdagstemat är STOR OCH LITEN.
Jag tänkte genast på mina gamla strykjärn som jag har ärvt.
Det stora har min mormorsmor Alma strukit MASSOR med kläder, dukar och lakan med under sitt barnrika och verksamma liv... det lilla strykjärnet lät min mormors far tillverka till min mormor Thyra, när hon var en liten flicka, i början på 1900-talet, så hon också kunde "hjälpa till" med bestyren!
Hur mycket hjälp min mormorsmor fick av mormors små barnahänder, ska jag väl låta vara osagt, men min mormor fick i allafall LEKA strykhjälp, sida vid sida med sin mamma, i det stora lantköket!
Tack vare min mormorsfars omtanke över sin lilla dotter, så är vi nu 4 generationer som har lekt med detta lilla söta strykjärn! Och det är så gediget tillverkat, så det kommer att hålla i många, många generationer framöver!

9 kommentarer:

Em sa...

Kul tolkning! och det lilla var ju jättegulligt.

Gunvor sa...

Men så fina strykjärn! Det lilla såå gulligt!Säkert välanvända.

Kerstin sa...

Vilken skatt du har i dina strykjärn. Fantastiskt fina och vad kul med det lilla. Jättefint!
Ha en härlig dag.

Filifjonkan 1 sa...

Hej GerdaThyra! Å så roligt och så fint gjort det var strykjärnet. Precis lagom till små barnhänder. Alma hette min farmor. Det var en bra symbolbild för stor och liten det här. Sen vad gäller virkad prinsesstårta så tycker jag INTE det är det allra minsta fjolligt! Den som anser det förstår inte det härliga i att kunna göra den. Du gör så mycket fint så det är en fröjd att kika in till dig det vet du att jag tycker så har det varit från allra första början.

Amanda sa...

Vad fint det lilla strykjärnet är. Jag har min farmors står framme i köket. Det ser ut som ditt stora järn. Jag har aldrig sett ett "mini" i den kvaliten och utförandet. /Amanda

Filifjonkan 1 sa...

Gerdathyra tror jag skrattar ihjäl mig,,riktigt ser det hela framför mig vid uppackningen .Kan tro det var svårt för vissa att hålla sig för skratt,,Men kul med lite hyss ju. Tårtan är ju jättebra inte alltid man har tårta hemma om man får plötsligt främmande då passar den ju bra på kaffebordet..fram för mer tårta åt Svenska folket mm..hahah

Annette sa...

Men åhh så underbart!!! Snacka om hållbar leksak, inget plast där inte! Så härligt att du sprallar åt alla håll:))))Härligt när det rör på sig:) Ha det gott!/Annette

Filifjonkan 1 sa...

Bara in och kollar om Findus var här. Men antar att han hänger i din kristallkrona fniss...ha en skön solig dag idag med då.

Filifjonkan 1 sa...

Trevlig Valborg på er