söndag 5 april 2009

Nostalgiskt Påskpyssel a´la Sions Toner




Idag har jag påskpysslat för första gången på många, många år...
Gjorde det ibland med de stora pojkarna när de var små, men tvillingarnas påskpyssel överlät jag nog till dagispersonalen... men... NU har jag faktiskt påskpysslat alldeles för mig själv och för min egen räkning! Det har nog aldrig hänt förut... kul var det i alla fall... och ganska fint blev det, tycker jag!
Jag klädde in gamla påskägg med sidor från en gammal "Sions Toner" som jag har i mina gömmor, lite band och ett änglabokmärke klistrades också fast, sedan lackade jag äggen + dekorerade med guldtråd och några pärlemoknappar.
"Sions Toner" är en vacker läderklädd bok från 1906, tryckt i Piteå, som min morfars bror som emigrerade till Amerika, har ägt en gång i tiden... att jag näns klippa och riva i den, beror på att min kära mor och hennes lillebror redan har klippt och ritat i den när de var små... och det finns många, många sidor kvar ändå i boken ...!
För övrigt så har jag en hel låda med gamla psalmböcker och biblar från "släktens alla hörn"... så jag har så jag klarar mig i alla fall!
Vet inte riktigt varför jag har samlat på mig alla dessa... men det är rätt kul att ha t.ex mormorsmors och farmorsmors konfirmations-biblar... inger någon form av trygghet, tror jag!
Och de är ju så vackra... med vacker gammal text och fina tunna, prasslande blad!

Jag gjorde också några...



...kors i luffarslöjd med en bit band och ett bokmärke på...



...och några kort att hänga i riset.

Att jag överhuvudtaget började pyssla beror på att jag var inne i flera affärer och skulle köpa påskfjädrar... men se, det gick inte...!
De affärerna jag var inne i, hade dragit in försäljningen av fjädrar den här påsken, för att de inte kunde garantera att fjädrarna kom från redan döda fåglar!
Jag hade ju inte ens tänkt så långt... så... då bestämde jag mig för att den här påsken får vi klara oss utan fjädrar i riset... jag tillverkar mitt eget pynt istället!
Hellre det, än att bidra till de stackars fåglarnas lidande!



Så här ser "hela härligheten" ut där det står i vår hall, nerstoppat i ett gamalt lergodskrus.
Man behöver ju inte ha gult till påsk... det går bra med pynt i brun/beiget också, eller hur?


2 kommentarer:

Filifjonkan 1 sa...

Hej GerdaThyra. Ja du har gjort så fint påskpynt så Och fjädrar har dragits in på jättebra tycker jag. Jag har en påse sen många år om jag återanvänder ,,ett himlars snurrande av och på men det går bra. I år har jag inga fjädrar inne utan bara små träägg. Visst är det väl kul med andra färger med. Ombyte förnöjer ju. Ja de gamla psalmböckerna man sparat fån sina släktingar lite svårt att kasta dem liksom konfirmationsböckerna skrivna med snirklig stil på försättsbladet det är ju ren nostalgi Jag brukar med kika på dem fast jag har gallrat lite i den hyllan faktiskt. kram på dig!

elaina sa...

Åh va fint G-T!
Som vanligt stilfullt vackert när Du pysslar.
Vi ska hem t Hudik å fira påsk så det blir inte nå´ påskpynt alls hemma-ner-i-Byn.
Men nästa år då ska jag alternativpynta som bara den...
;o)
ps: GLAD påsk!!!