lördag 7 mars 2009

Visst är hon söt...





... den lilla stickade "trasdocks-ängel"?
Jag tror bestämt att hon heter Viola... hon ser ut som hon skulle kunna heta det, eller hur!?
Jag har länge tänkt, att försöka sticka en liten ängel, som kompis till "mina stickade tomtebarn" som vi tar fram som pynt till varje jul...jag började faktiskt sticka henne redan vid juletid... så... hon blev visst liggande bortglömd i en påse, omonterad några månader... fniss... men NU är hon äntligen klar... för att alldeles snart gömmas i vår julkista fram till mitten av December, stackars Viola!
Men IKVÄLL får hon sitta uppe... jag måste ju få titta på henne och få chans att beundra henne färdigt innan jag gömmer undan henne.

Jag gjorde om ett tomtefamiljsmönster litegrand, som jag hade liggande.

Vill ni också sticka en ängel, så finns mönstret här:


Stickad Trasdocks-Ängel.

Kropp och huvud:
Lägg upp 46 m med vitt garn och på strumpstickor 3.
Sticka slätstickning runt tills arb. mäter 10 cm, byt till hudfärg och sticka i 5 cm. Sticka 2 m tillsammans, 2 m, varvet runt. Sticka 2 varv utan minskning.
Sticka 2 m tillsammans, 1 m, varvet runt. Sticka 1 varv utan minskning. Sticka maskor tillsammans 2 och 2 varvt ut.
Tag av garnet och dra igenom de restrande maskorna och fäst.

Armar:
Lägg upp 16 m med vitt garn och fördela dem på strumpstickor nr.3 sticka runt i slätstickning i 9 cm. Byt till hudfärg och sticka 8 varv. Sticka 2 m tillsammans,
1 m, varvet runt. Sticka 1 v utan minskning. Sticka m tillsammans 2 och 2 varvet ut. Tag av garnet och drag det genom de resterande m och fäst.

Ben:

Lägg upp 18 m med vitt och fördela m på stumpstickor 3. Sticka runt i slätstickning i 10 cm. Byt till hudfärg och sticka i 10 varv. Maska av som på armarna.

Kjol:
Lägg upp 120 m md vitt och fördela på strumpstickor nr. 3.
Sticka runt i slätstickning tills arbetet mäter ca 15 cm. Då stickas m tillsammans 2 och 2 v ut. Sticka 3 v resår 1 rm, 1 av. Maska av i resår.
Hängslen: ( 2 st ) Lägg upp 5 m på st. 3 i vitt och sticka resår 1 rm, 1 am till hängslet har den önskade längden. Maska av i resår, sy fast hängslena på kjolen.

Montering:
Stoppa kroppen och huvudet hårt och fast med fyllning och sy ihop nertill. Vira en tråd stramt runt halsen och knyt ihop så ett huvud bildas.
Stoppa armar och ben och sy fast på kroppen.
Sy fast önskat hår. Dekorera med ögon och mun efter önskemål. Fäst en gloria på huvudet och sy på ett par tygvingar.


Hoppas ni förstår mitt lilla försök att skriva en mönsterbeskrivning!?

4 kommentarer:

Filifjonkan 1 sa...

Åh Hej Gerda Thyra gudars så söt en typisk Viola.(hälsar fint på Viola Goförmiddag på dig vännen)
Så kul att se dina grejor igen de gör en glad så här på förmiddagen.
Vi har sol idag =stor chock.. trodde den slocknat men inte idag! kram på dig

Ebba sa...

Hej.En underbar ängel och mycket arbete och tålamod för att göra den. Jag beundrar verkligen din kreativa förmåga när det gäller dina textila arbeten. Jättefina..../C

Gerda-Thyra sa...

Ebba:
Kul att du tittade in...!
Ja, det textila är väl MIN grej... det är liksom DÄR jag känner mig mest hemma!
Måla är också kul, men inte riktigt JAG, om du förstår vad jag menar...!?
Nä, sätt mig bland tygbitar, spetsar, band, garner, nål och tråd och jag mår som en riktig prinsessa...!

Monica Hansen sa...

Hon är jättefin!